Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Anak Usia 3-4 Tahun Melalui Simulasi Lalu Lintas

Main Article Content

Susiyah Susiyah
Subawi Subawi

Abstract

This study aims to determine the discipline of children at KB Puri Siwi Tamansari Academic Year 2016/2017 and find out the improvement of children's discipline through playing traffic simulations at KB Puri Siwi Tamansari Academic Year 2016/2017. This research method uses a type of classroom action research. This research was conducted in two stages, namely cycle I and cycle II. The subjects of this study were Puri Siwi Play Group students aged 3-4 years Tamansari Tlogowungu Pati as many as 16 students. The results of this study indicate that traffic simulations to improve child discipline are carried out with two cycles, the first cycle is carried out by simulating traffic signs with micro equipment, sikus II is carried out by simulating traffic signs with macro equipment. The results of data analysis and observations through traffic simulations showed an increase from the pre-cycle of 30% of children who completed their discipline, rising in the first cycle to 56.7%. That is, an increase of 24%. And in the second cycle increased to 81% and an increase of 25%. The results achieved in the second cycle had met the intended completeness target, namely 80% of all children scored with a complete category of 85. This increase in the average value proved the success of traffic simulations can improve children's discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Susiyah, S., & Subawi, S. (2019). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Anak Usia 3-4 Tahun Melalui Simulasi Lalu Lintas. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(1), 29–42. https://doi.org/10.14421/jga.2018.31-03
Section
Articles

References

Durri, Andriani, dkk.. 2012. Metode Penelitian. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Asosiasi Keselamatan Jalan Indonesia. 1998. Petunjuk Keselamatan Lalu Lintas. Jakarta: Asosiasi Keselamatan Jalan Indonesia.
Depdikbud, Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Rep Ind No 146 tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini, (DisDik Jateng, 2015),Diana, Model-Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Yogjyakarta: Deepublish, 2013.
Diktat Fungsi Teknis Lalu Lintas Hanya Untuk Taruna AKPOL. Semarang: Markas Besar Kepolisian Republik Indonesia Akademi Kepolisian. 2007.
Elithin, Jhon. Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Anak di Kelas Melalui Cerita. Jurnal Pendidikan Penabur. Vol I. No.16. 2011.
Fadillah, Muhammad. 2012. Desain Pembelajaran PAUD, Tinjauan Teoritik & Praktik. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.
Hamdani. 2011. Strategi belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Herdian, Ekapuspahati. 2013. Pembelajaran Melalui Bermain Simulasi Lalu Lintas. Semarang:UNNES.
http//www.bps.go.id/linkTabelDinamis/view/id/1133 diakses pada tanggal 24 November 2016. Pukul 16.19 WIB.
Http//www.bps.go.id/linkTabelDinamis/view/id/1133 diakses pada tanggal 24 November 2016. Pukul 16.19 WIB
http://www.m.tribunnews.com diakses pada tanggal 24 November 2016. Pukul 16.19 WIB.
Hurlock, Elizabeth. 1987. Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Hurlock, Elizabeth. 1987. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Informasi Kehidupan Berbagai Bahasa N Lalu Lintas: Konsultan Hukum Sosial Lokal untuk Hubungan Internasional.
Jamaris, Martini. 2003. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Karen A. McLaughlin, PHD, and Ann Glang, PHD. (2009). The Effectiveness of a Bicycle Safety Program for Improving Safety-Related Knowledge and Behavior in Young Elementary Students. Journal of Pediatric Psychology , vol. 35 (4), 11. [September 15, 2009]
Majid, Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Maskat, Djunaidi. Pengetahuan Praktis Berlalu Lintas di Jalan Raya. Sukabumi: Markas Besar Kepolisian Negara Republik Indonesia Direktorat Samapta. 1995.
Miftahol, Arifin. 2009. Simulasi Sistem Industri. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Muhammad Irsyad. “Pengembangan Media Darlantas (Sadar Lalu Lintas) untuk Menanamkan Etika Berlalu lintas Pada Anak Usia Dini” Tesis. Yogyakarta:UIN. 2016.
Olivia, Femi. Career Skills for KidsKembangkan Kecerdikan Anak Dengan Taktik Biosmart Bila Anak Anda Kreatif, Setiap Masalah Dalam Hidupnya Bisa Diatasinya Dengan Mudah. Jakarta: PT Elex Media Komputindo. 2009.
Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2014. Jakarta: Menteri Perhubungan Republik Indonesia. 2014.
Riyanto, Theo, Martin Handoko. 2004. Pendidikan Pada Usia Dini Tuntunan Psikologis dan Pedagogis bagi Pendidik dan Orang Tua. Jakarta: PT Grasindo.
Santoso, Maria Stefani. (2013). Perancangan Sarana Permainan Edukatif Disipilin Berlalu Lintas Bagi Anak-Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, vol. 2 (2), 11.[tidak di publikasikan]
Sayah, Abu. 2007. Menjadi Guru Tadika. Malaysia: PTS Professional Publishing.
Semiawan, Conny R, Belajar dan Pembelajaran Prasekolah dan Sekolah Dasar. Indonesia: PT Macanan Jaya Cemerlang, 2008.
Soekanto, Soerjono. 1990. Polisi dan Lalu Lintas. Bandung: Mandar Maju.
Susanto, Ahmad. 2011. Perkembangan Anak usia Dini Pengantar Dalam berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Tedjasaputra, Mayke. 2001. Bermain, Mainan, dan Permainan. Jakarta: PT Gramedia.
UU Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta; Depdiknas
UU Nomor 22 Tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan. Jakarta; Depdiknas.
Ward Heather, Christie, Nicola ; Elizabeth, Towner; Sally, dan Cairns. 2004. Road Safety Research Report No. 47 Children’s Road Traffic Safety: An International Survey of Policy and Practice. London: Department for Transport.
Yeni Rachmawati, Euis Kurniati. 2011. Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kencana.
Yus, Anita. 2011. Penilaian Perkembangan Belajar Anak Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kencana.

Most read articles by the same author(s)