390

Views

622

Downloads

Original article
Open Access

Pembelajaran Tari Kreatif di RA Nurul Huda Kota Bandung

Ayu Vinlandari Wahyudi
,
Indra Gunawan
Pages: 167-178
|
Published: Dec 31, 2020

Main Article Content

Abstract

This study aims to describe creative dance learning at RA Nurul Huda Bandung City. This research uses a qualitative approach with a descriptive analysis method. The subjects of this study were students, school principals, and educator’s RA Nurul Huda, Bandung City. Collecting data by observation, interviews, and documentation. The data analysis used refers to the Milles and Huberman model. While the validity test was done by triangulating techniques and sources. The results of the study can be described that learning creative dance at RA Nurul Huda includes developing themes in the core activities of the learning process. The process of learning creative dance at RA Nurul Huda includes: initial, core and closing activities. The initial activity contains brainstorming, prayers, and reading short letters. This activity contains an explanation of the theme and dancing according to the theme. The closing activity contains evaluation of creative dance activities.

Keywords:

early childhood creative dance learning creativity

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite

Vinlandari Wahyudi, A. ., & Gunawan, I. . (2020). Pembelajaran Tari Kreatif di RA Nurul Huda Kota Bandung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 167–178. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-04

References

Al Hakim, R. M. (2018). Pengembangan Fisik Motorik Melalui Gerak Tari di Kelompok B RA DWP UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. GOLDEN AGE: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(4), 269–286.

Amanda, R., Widyaningrum, A., & Wakhyudin, H. (2019). Ekstrakurikuler Seni Tari sebagai Upaya Pelestarian Budaya Lokal di SD Negeri Sawah Besar 02. Elementary School, 6(2), 105–111.

Aprianti, E. (2018). Penerapan Pembelajaran Bcm (Bermain, Cerita, Menyanyi) dalam Konteks Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di Kober Baiturrohim Kabupaten Bandung Barat. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(2), 195–211.

Aryaprasta, I. G. K., & Riyadi, A. R. (2018). Model Pembelajaran Tari Kreatif untuk Meningkatkan Percaya Diri Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 25–34. https://doi.org/10.29313/ga.v2i1.3864

Creswell, J. W. (2016). Research Design (4th ed.). Pustaka Pelajar.

Hawkins, A. M. (1988). Creating Through Dance. Princeton Book Company.

Hidajat, R. (2013). Kreativitas Koreografi. Malang: Surya Pena Gemilang.

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip

Jazuli, M. (2008). Paradigma Kontestual Pendidikan Seni (1st ed.). Unesa University Press.

Jazuli, M. (2010). Model Pembelajaran Tari Pendidikan pada Siswa Sd/Mi Semarang. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 10(2). https://doi.org/10.15294/harmonia.v10i2.59

Kusumastuti, E. (2004). Pendidikan Seni Tari pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanak Tadika Puri Cabang Erlangga Semarang Sebagai Proses Alih Budaya. Harmonia Jurnal Pengetahuan dan Pemikiran Seni, 5(1).

Masunah, J. (2012). Tari Pendidikan. Bandung: P4ST UPI.

Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif (33rd ed.). Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, H. (2012). Manajemen PAUD. Remaja Rosdakarya.

Nadzir, M. (2013). Perencanaan Pembelajaran Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 339–352.

Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1), 19–35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 0(2).

Sagala, R., & Amanah, A. P. (2020). Pendidikan Karakter : Komparasi TK Islam dan TK Umum di SD Al-Kautsar Bandar Lampung. Golden Age : JUurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(September), 123–132.

Setianingsih, Y. (2014). Peranan Olah Tubuh untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak dalam Tari pada Anak-Anak Smp Negeri 01 Karangkobar. Jurnal Seni Tari, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.15294/jst.v3i1.4063

Setiawan, A. (2014). Strategi Pembelajaran Tari Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogi, 1(1), 1–16.

Setyowati, S. (2007). Pendidikan Seni Tari dan Koreografi Untuk Anak TK. Surabaya: Unesa University Press.

Subiantoro, I. H. (2008). Komposisi Tari Laku Kreatif terhadap Penciptaan Tari Anak. In E. Caturwati & S. Rustiyanti (Eds.), Tari Anak-anak dan Permasalahnnya (pp. 35–60). Sunan Ambu Press STSI Bandung.

Sujiono, Y. N. (2012). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Indeks.

Uce, L. (2017). The golden age: Masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77–92.

Yulianti, R. (2016). Pembelajaran Tari Kreatif untuk Meningkatkan Pemahaman Cinta Lingkungan pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 1(1), 29–42. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPKS/article/view/851

Yus, A. (2011). Penilaian Perkembangan Belajar Anak Taman Kanak-kanak (1st ed.). Kencana Prenada Media Group.

Yusuf, S. (2009). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Remaja Rosdakarya.