Perkembangan Kemandirian pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung

Main Article Content

Sulistianah Sulistianah
Ahmad Tohir

Abstract

The aims of this research was to describe the development of independence in early childhood. In more detail, an overview, and description of independent abilities is obtainde 3 children at TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung. This research was conducted in class B2 at TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung. This research used a qualitative approach, with 3 children as the subject. Collecting data using the method of ebservation, unstructured interviews, and documentation. Data analysis and validity test used triangulation. Based on the results of research conducted at TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung, KYA has not been independent in the aspects of development of emotional and cognitive independence, MS still has not show independence in the aspects of emotional independence, and MA is not yet independent in the aspects of cognitive independence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Sulistianah, S., & Tohir, A. . (2020). Perkembangan Kemandirian pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 179–186. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-05
Section
Articles

References

Ali, A., & Asrori. (2012). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Bibigul, A, Orynkul, S., Lyudmila, K.& Aelita, S. (2015). The Rating System of the Rural School Pupils’ Assessment of the Republic of Kazakhstan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 1152–1158. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.127

Chairilsyah, D. (2019). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 30(1), 88–98. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v3i01.3351

Damayanti,E. (2020).Meningkatkan Kemandirian Anak Melalui Pembelajaran Metode Montesori. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4(1), 463–470. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.333

Depdiknas. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Depdiknas.

Desmita. (2013). Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Gardner, H., & Hatch, T. (1989). Educational Implications of the Theory of Multiple Intelligences. Educational Researcher, 18(8), 4–10.

Hasan, M. (2009). PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini). Yogyakarta: Diva Press.

Hayati,F, & Hanum, CF. (2017).Persepsi Guru PAUD Terhadap Kegiatan Bermain Peran sebagai Stimulasi Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Buah Hati, 4(2), 135–142. https://doi.org/10.46244/buahhati.v4i2.561

Indrijati,H.(2017). Psikologi Perkembangan & Pendidikan Anak Usia Dini Sebuah Bunga Rampai. Jakarta: Kencana.

Komala.(2015). Mengenal dan Mengembangkan Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Pola Asuh Orang Tua dan Guru. Tunas Siliwangi, 1(1), 31–45. https://doi.org/10.22460/ts.v1i1p31-45.90

Masnipal.(2013).Siap Menjadi Guru dan Pengelola PAUD Profesional. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Mayar, F. (2013). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini sebagai Bibit untuk Masa Depan Bangsa. Jurnal Al-Ta’lim, 1(6), 459–464.

Nasution, N.K. (2019). Perkembangan Anak Usia Dini (AUD) di TK Aisyiyah: Problematika dan Solusi. Jurnal Penelitian Keislaman, 15(2), 130-143.

Novena,V, & Kriswandani,K.(2018).Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Self-Efficacy. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(2), 189–196. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p189-196

Putra, K. D., & Jannah, M. (2013). Perkembangan Kemandirian Anak Usia Dini (Usia 4-6 Tahun) di Taman Kanak-Kanak As-salam Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(3).

Rantina, M. (2015). Peningkatan Kemandirian Melalui Kegiatan Pembelajaran Practical Life. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1).

Rizkyani, F., Adriany, V., & Syaodih, E. (2019).Kemandirian Anak Usia Dini Menurut Pandangan Guru dan Orang Tua. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidikan Anak Usia Dini, 16(2), 121–129.https://doi.org/10.17509/edukid.v16i2.19805

Sari, A. K. (2016). Upaya Guru Untuk Mengembangkan Kemandirian Anak Usia Dini di Gugus Hiporbia. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(1). 1-6. https://doi.org/10.33369/jip.1.1.1-6

Scherer,R, & Siddiq, F.(2019).The Relation Between Students’ Socioeconomic Status and ICT Literacy: Findings From a Meta-Analysis. Computers & Education, 138, 13–32. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2019.04.011

Silranti, M, & Yaswinda.(2019).Pengembangan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di TK Dharmawanita Tunas Harapan. Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.31326/jcpaud.v2i1.367

Sugiyono.(2015). Metode Penelitian Pendidikan Suatu Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto.(2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori). Jakarta: Bumi Aksara.

Tohirin. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Bumi Lancang Kuning: Raja Grafindo Persada.

Utami, TWP.,Nasirun, M, & Ardina, M.(2019).Studi Deskriptif Kemandirian Anak Kelompok B di PAUD Segugus Lavender. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 151–160. https://doi.org/10.33369/jip.4.2.151-160

Wibowo, A. (2013). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Widianawati,N. (2011).Pengaruh Pembelajaran Gerak dan Lagu dalam Meningkatkan Kecerdasan Musikal dan Kecerdasan Kinestetika Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Pendidikan, 2, 220–228.

Wiyani, A. N. (2013). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gava Media.

Yamin, S. (2013). Panduan PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini). Jambi: Referensi.

Yaswinda. (2013). Growing Role of Teachers in Independence Children Age 2-4 Years. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(1), 58–63. https://doi.org/10.15294/IJECES.V2I1.9224