Evaluasi Program Pembelajaran di PAUD Inklusi dengan Model Context, Input, Process, and Product (CIPP)

Subar Junanto,1* Nur Arini Asmaul Kusna2

   1 IAIN Surakarta
   2 IAIN Surakarta
   * Corresponding Author

DOI: https://doi.org/10.14421/ijds.050202

Abstract


The Context, Input, Process, and Product (CIPP) evaluation model is commonly used to evaluate a program, including a learning program. This study aimed at assessing the implementation of the learning program in Inclusive Early Childhood Education (PAUD) using the CIPP model. This is a qualitative study at the Lazuardi Kamila GIS Surakarta Pre-kindergarten and Kindergarten. Data are collected through observation and interviews. The finding of the context evaluation showed that in the planning, the therapist and the teacher coordinated to determine the material. The input evaluation showed the availability of necessary facilities provided by the school. In the process evaluation showed that children with disabilities were educated in the same class and curriculum with other students and curriculum; only their assessment was made different as reflected in the IEP (Individualized Education Program). Product evaluation showed that Pra TK-TK Lazuardi Kamila GIS Surakarta has provided an inclusive education.

[Evaluasi dengan model Context, Input, Process, and Product (CIPP) digunakan untuk menilai sebuah program, termasuk program pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pembelajaran di sebuah Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) inklusif dengan menggunakan model evaluasi CIPP. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus di Pra TK dan TK Lazuardi Kamila Global Islamic School Surakarta. Metode pengambilan data meliputi observasi dan wawancara terhadap guru pendamping Khusus (GPK), guru kelas, dan kepala sekolah. Hasil evaluasi context menunjukkan bahwa pada aspek perencanaan pembelajaran, terapis dan guru berkoordinasi untuk menentukan materi yang akan diberikan ke siswa. Evaluasi input menunjukkan  ketersediaan sarana prasarana yang didukung oleh alat-alat dari Pelangi. Evaluasi proses menunjukkan pembelajaran antara peserta didik reguler dengan anak difabel disamakan dan hanya ketika evaluasi untuk anak difabel sesuai dengan IEP (Individualized Education Program) yang telah ditentukan terapis dan guru sentra. Evaluasi produk menunjukkan bahwa layanan inkusi telah dilakukan oleh  lembaga ini.]


Keywords


Context, Input, Process, and Product (CIPP) evaluation; inclusive education; Lazuardi Kamila GIS Surakarta; evaluasi pendidikan inklusif; Lazuardi Kamila GIS Surakarta; evaluasi dengan CIPP

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2013). Evaluasi Pembelajaran: Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Cizek, B. (2000). Pockets of Resistance in the Assessment Revolution. Educational Measurement Issues And Practice Journal. - : Summer 2000. Vol. 19. number 2.

Darussalam, G. (2010). Program Evaluation in Higher Education. The International Journal of Research and Review. Volume 5 Issue 2. , 56-65.

Denzin, N. K. (2000). Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. London: Sage Publication, Inc, International Educational and Professional Publisher.

Illahi, M. T. (2013). Pendidikan Inklusi: Konsep & Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Israel Osokoya, M. A. (2010). An Evaluation of Nomadic Education Programme in Nigeria. Education and Psychological Assesment. Volume 8 Issue 4., 1-6.

Komariah, D. S. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.

Majid, A. (2006). Perencanaan Pembelajaran, Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mc Namara, C. (1997). Basic Guide to Program Evaluation. London: SAGE.

Mukhtar, d. (2013). Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media Group.

Prastowo, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif dalam Prespektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Stark, J. S. (1994). Assessment and Program Evaluation. - : Simon & Schuster Custom Publishing.

Stufflebeam, D. (1972). Educational Evaluation and Decising Making. - : Pecocok Publicers Inc.

Sukardi. (2012). Evaluasi Pendidikan: Prinsip & Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Suyadi. (2014). Teori Pembelajaran Anak Usia Dini dalam Kajian Neurosains. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.




Copyright (c) 2018 Subar Junanto, Nur Arini Asmaul Kusna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.