Posdaya Sebagai Alternatif Pemerataan Pendidikan Anak Usia Dini

  • Ali Murfi SuKa Mengajar Yogyakarta
  • Rina Roudhotul Jannah Program Magister Pendidikan Raudlatul Athfal UIN SUKA
Keywords: Posdaya, Community Pasticipation, Equal Distribution of Education

Abstract

This research is intended to reveal the importance of Posdaya as an alternative in equal distribution of early childhood education which is the community-based organization or educational embodiment of, by and for the community. The results showed that the implementation of the model of Posdaya is one of alternative in the equal distribution of early childhood educational levels or it which is called PAUD. The organization of PAUD Posdaya is evidence of the the answers of credibility the challenge of demographic bonus the year 2045, or 100 years of independence of Indonesia and can be a solution related to a classical problem of educational about equal distribution that occurred in Indonesia. Some of the things that make Posdaya important to be held because the first, Posdaya get higher percentage of community pasticipation. The second, it can be reached by all circles of society, especially medium to bottom class people. The third is as media to synergize the existence of each instituiton in society, such as government programs related to toddler, mothers, and society as Posyandu, PKK, BKB, KB, the national program for community empowerment (PNPM Mandiri), and other empowerment programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dirjend PAUDNI. “Perspektif PAUD” 1 (2011).
Eko Prasetyo. Orang Miskin Dilarang Sekolah. Yogyakarta: Resist Book, 2009.
Harian Umum Pikiran Rakyat, “Bangkitnya Generasi Emas Indonesia”, 1 Mei 2012

Husaini Usman & Purnomo S. Akbar, Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara, 2001
Mukhtar Latief, and dkk. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori Dan Aplikasi. KENCANA PRENADA MEDIA GROUP, 2013.
Novan Ardy Wiyani, and Barnawi. Format Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzzmedia, 2012.
Nurul Zuriah, and dkk. Inovasi Model Pembelajaran Demokratis Berpsektif Gender Teori Dan Aplikasi Di Sekolah. Malang: UMM Press, 2009.
Oberlander, J. R. . Slow and Steady, Get Me Ready. Translated by Soesanti Harini Hartono. Jakarta: PT. Gramedia, 2000.
Oos M. Anwas. “Model Posdaya Dalam Penuntasan Wajib Belajar Pendidikan Dasar 9 Tahun.” Artikel Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan :. Vol. 16 No. 2 (March 2010).
Peraturan Pemerintah Dinas Pendidikan Nasional, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009, Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Sinar Grafika, 2009.
Siti Aisyah, and dkk. Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usi Dini. Jakarta: Universitas Terbuka, 2011.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, 2008.
Sujanto, Bedjo. Pedoman Pendirian Rintisan PAUD Posdaya. Jakarta: Citra Kharisma Bunda kerjasama Yayasan Damandiri dan Universitas Negeri Jakarta., 2011.
Sumardjo. Penyuluhan Pembangunan Pilar Pendukung Kemajuan Dan Kemandirian Masyarakat. Artikel Dalam Buku: Memberdayakan Manusia Pembangunan Yang Bermartabat. Bogor: Pustaka Bangsa Press, 2008.
Suyadi. Manajemen PAUD TPA-KB-TK/RA Mendirikan, Mengelola, Dan Mengembangkan PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.
Suyono Haryono, and Rohadi Haryanto. Pedoman Pembentukan Dan Pengembangan Pos Pemberdayaan Keluarga; Posdaya. Jakarta: Balai Pustaka, 2009.
Published
2017-08-01
How to Cite
Murfi, A., & Jannah, R. R. (2017). Posdaya Sebagai Alternatif Pemerataan Pendidikan Anak Usia Dini. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 37-50. Retrieved from http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/alathfal/article/view/1540
Section
Articles