Pembelajaran Holistik – Integratif Anak Usia Dini dengan Pendekatan Cashflow Quadrant di RA Al Muttaqin Tasikmalaya

  • Yuli Salis Hijriyani UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Imam Machali UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Keywords: integrative holistic learning, cashflow quadrant approach, early childhood

Abstract

       This article is aimed to figure out the integrative holistic learning process of early childhood which consist of implementation of child health service program, education, child welfare protection, nad child care. The implementation of learning is analyzed by cashflow quadrant approach to see how far the achievement from institute of education for early childhood. This kind of research is qualitative and implemented in RA Al Muttaqin Tasikmalaya. The process of collecting data is using observation, interview and documentation. The data are analyzed using Matthew B Millers Interactive Analyzed Model. The result of this research shows that there is huge support from the organizers of RA Al Muttaqin and aslo some parties who cooperate well toward the instituation. The conclusion of this research is the integrative holistic learning process will run well when the management of financial in the instituation will reach the goal since those factors will bring related to the smoothness of partnering with several parties outside the institution that makes the implementation of services - holistic programs integratif well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Depdiknas Jateng, Pedoman Pengembangan Pembelajaran (kurikulum dan
Perangkat Bahan Ajar PAUD holistik Integratif), Semarang : Depdiknas
Jateng, 2013.
Depdiknas, Standar Kompetensi Taman Kanak – Kanak dan Raudlatul Athfal,
Jakarta: Depdiknas, 2004.

Hujjati, muhammad baqir. Pendidikan Anak dalam Kandungan, Bogor : Cahaya,
2003.

Kiyosaki, Robert T. (edit:Rina Buntaran), The Cashflow Quadrant: panduan ayah
kaya menuju kebebasan finansial, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2015.
Latif, mukhtar dkk, Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana,
2013
Latif, mukhtar dkk, Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta : Kencana,
2014.

Machali, imam dan Ara Hidayat, The Handbook Education Management:teori dan
praktik pengelolaan sekolah / madrasah di Indonesia, Jakarta: Prenada Media
Group, 2016.
Martuti, Mendirikan dan Mengelola PAUD: Manajemen Administrasi dan Strategi
Pembelajaran, Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2011.

Montolalu, B.E.F. dkk. Bermain dan Permainan Anak, Modul 1 – 12, Jakarta:
Penerbit Universitas Terbuka, 2010.

Morisson, george s. Dasar – Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Indeks,
2012.

Mulyasa, Manajemen Berbasis Sekolah, Bandung: Rosdakarya, 2011.

Nasution, Kurikulum dan Pengajaran, Jakarta: Bina Aksara, 1989.

Napitulu, komitmen dan Strategi Pelayanan Pendidikan untuk semua, Jakarta: Direktorat
Pendidikan Anak Usia Dini, Depdiknas,2002.

Patmonodewo, soemiarti. Pendidikan Anak Prasekolah, Jakarta:Rineka Cipta, 2000.
Sagala, syaiful. Konsep dan Makna Pembelajaran: untuk membantu memecahkan
problematika belajar dan mengajar, Bandung : Alfabeta, 2010.

Sujiono, yuliani nurani. Konsep dasar pendidikan anak usia dini, Jakarta: Indeks,
2009.
Suyanto, slamet. Dasar – dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Yogyakarta: Hikayat
Pubslishing 2015.

Tim Penukus PGMI, Pembelajaran Tematik, Surabaya: lapis – PGMI, 2009.
Ulfah, fari Manajemen PAUD: pengembangan jejaring mitra belajar, Yogyakarta:
Pustaka Pelajar, 2015.

Ulfah, maulidya dan suyadi. Konsep Dasar PAUD, Bandung: Rosdakarya, 2015.

Wahyudin, uyu dan Mubiar Agustin, Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini:
Panduan untuk Guru, Tutor, Fasilitator dan Pengelola Pendidikan Anak Usia
Dini, Bandung: Refika Aditama, 2011.
Published
2017-12-30
How to Cite
Hijriyani, Y. S., & Machali, I. (2017). Pembelajaran Holistik – Integratif Anak Usia Dini dengan Pendekatan Cashflow Quadrant di RA Al Muttaqin Tasikmalaya. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 119-134. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-02
Section
Articles