PEMIKIRAN PENDIDIKAN FAZLUR RAHMAN DAN KONTRIBUSINYA TERHADAP PENGEMBANGAN TEORI PENDIDIKAN ISLAM
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
Abstract
This study aims to discuss the thoughts of education Fazlur Rahman and its contribution to the development of Islamic education theory today. Data collection used documentation method. The collected data sources serve as documents. The documents are then read and understood to find the necessary data in accordance with the formulation of the problems that exist in this study. After the necessary data is considered sufficient, systematized for further analysis. Fazlur Rahman as one of the reformers in Islamic education contributes by offering a more emphasis on development strategies in areas that are part of the education system itself, as well as integrating the two sciences, in order to avoid disintegration in education, so that there is no gap between the sciences -science. The idea of Rahman in the renewal of Islamic education, which is about the purpose of education, education system, learners, educators, educational facilities, and Islamic education curriculum.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk membahas mengenai pemikiran pendidikan Fazlur Rahman dan kontribusinya terhadap perkembangan teori pendidikan Islam saat ini. Pengumpulan data digunakan metode dokumentasi. Sumber-sumber data yang telah terkumpul dijadikan sebagai dokumen. Dokumen-dokumen tersebut kemudian dibaca dan dipahami untuk menemukan data yang diperlukan sesuai dengan rumusan masalah yang ada pada penelitian ini. Setelah data yang diperlukan dianggap cukup, dilakukan sistematisasi untuk selanjutnya dilakukan analisis. Fazlur Rahman sebagai salah satu pembaharu dalam pendidikan Islam memberikan sumbangsihnya dengan menawarkan strategi pengembangan yang lebih ditekankan dalam bidang-bidang yang merupakan bagian dari sistem pendidikan itu sendiri, serta mengintegrasikan kedua ilmu tersebut, agar tidak terjadi disintegrasi dalam pendidikan, agar tidak terjadi kesenjangan antar ilmu-ilmu. Adapun gagasan Rahman dalam pembaharuan pendidikan Islam, yakni mengenai tujuan pendidikan, sistem pendidikan, peserta didik, pendidik, sarana pendidikan, serta kurikulum pendidikan Islam.
Keywords:
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Copyright
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
References
Adnan, A. T. (1993). Fazlur Rahman dan Usaha-usaha Neo-Modernisme Islam Dewasa Ini. Bandung: Mizan.
Ajahari. (2016). Pemikiran Fazlur Rahman dan Muhammad Arkoun. Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat, 12(2).
Al-Attas, S. M. al-N. (1979). Aims and Objectives of Islamic Education. Jeddah: King Abdul Aziz University.
Al-Khudari, A. F. (2017). Pengembangan Teori Pendidikan Fazlur Rahman. Yogyakarta.
Al-Qardhawi, Y. (1980). Pendidikan Islam dan Madrasah Hasan al-Banna. (B. A. Gani & Z. A. Ahmad, Eds.). Jakarta: Bulan Bintang.
Al-Syaibany, O. M. al-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam. (H. Langgulung, Ed.). Jakarta: Bulan Bintang.
Alyafie, H. (2009). Fazlur Rahman Dan Metode Ijtihadnya: Telaah Sekitar Pembaruan Hukum Islam. Hunafa, 6(1).
Amiruddin, M. H. (2000). Konsep Negara Islam Menurut Fazlur Rahman. Yogyakarta: UII Press.
Assegaf, A. R. (2010). Pendidikan Islam Kontekstual. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bashori. (2016). Fazlur Rahman; Pendidikan Islam dan Relevansinya dengan Dunia Modern. Hikmah, 5(1).
Daradjat, Z. (1992). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamal, M. (1983). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Proyek Pembinaan Prasarana dan Sarana PTA/IAIN.
Hidayah, Y. (1988). Fazlur Rahman: Kiai dari Chicago. Amanah, (60).
Ikhtiono, G. (2014). Konsep Pendidikan Nondikotomik dalam Perspektif Fazlur Rahman. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Iqbal, A. M. (2015). Pemikiran Pendidikan Islam Gagasan-gagasan Besar Para Ilmuwan Muslim. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Langgulung, H. (1995). Beberapa Pemikiran tentang Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif.
Marimba, A. D. (1989). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif.
Muhaimin. (1999). Kontroversi Pemikiran Fazlur Rahman: Studi Kritis Pembaharuan Pendidikan Islam. Cirebon: Pustaka Dinamika.
Muhaimin, & Mujib, A. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Bandung: Trigenda Karya.
Nata, A. (2013). Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat. Jakarta: Rajawali Press.
Rahman, F. (1984). Islam. Bandung: Pustaka.
Rahman, F. (2005). Islam dan Modernitas: tentang Transformasi Intelektual. (A. Mohammad, Ed.). Bandung: Pustaka.
Saefuddin, D. (2003). Pemikiran Modern dan Postmodern Islam: Biografi Intelektual 17 Tokoh. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Sutrisno. (2006). Fazlur Rahman: Kajian terhadap Metode, Epistemologi, dan Sistem Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sutrisno. (2006). Pendidikan yang Menghidupkan. Yogyakarta: Kota Kenang.
Taba, H. (1962). Curriculum Development Theory and Practice. New York: Harcount, Brace & world, Inc.
Tafsir, A. (1992). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tarbiyah, T. P. F. (2010). Pendidikan Islam: Konsep, Aksi, dan Evaluasi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Usa, M. (1991). Pendidikan Islam di Indonesia. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Zaprulkhan. (2014). Filsafat Pendidikan Islam Studi Pemikiran Pendidikan Islam Fazlur Rahman. Episteme, 9(2).
Zuhri, S. (2016). Relevansi Konsep Pendidikan Fazlur Rahman Dengan Kurikulum 2013. Genealogi Pendidikan Agama Islam, 3(2).
Zuraya, H. (2013). Konsep Pendidikan Fazlur Rahman. Khatulistiwa, 3(2).
3298
Views
1863
Downloads