PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER PEDULI SESAMA MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER RELAWAN

  • Sani Muhamadi Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Aan Hasanah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
Keywords: volunteer, The Caring characters, extracurricular activities

Abstract

The purpose of this study is to reveal the results of character building process in caring for
others through volunteer extracurricular activities. The method which is used is descriptive analytical
with a qualitative approach. Data collection techniques are observation, interview and documentation
studies. Findings of this study: The process of strengthening character is carried out with routine
training every week, monthly scheduled is cleaning river, mosques and the surrounding environment,
and incidental activities to provide assistance to areas affected by natural and humanitarian disasters.
The result is students show a stronger caring character. Supporting factors in strengthening the
character are the vision and mission and also goals of the madrasa, exemplary teachers and staff,
activities carried out in schools, and involvement in community activities. While the obstruct factors
are the lack of funds to carry out activities, and the factor of parental permission in dissaster area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid, D. A. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Afriyani, Y. (2018). Pembentukan Karakter Anak untuk Peduli Lingkungan yang Ada di Sekolah Adiwiyata Mandiri SDN 6 Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1 (2), 123-133

Al-Anwari A.M. (2014). Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta’dib, 19 (2), 227-252

Aliyah, M. (2008). Studi tentang Nilai-nilai Filosofis Edukatif Kisah Nabi Musa Belajar kepada Khidir. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia .

Ardianti, S. D., Wanabuliandari, Rahardjo. (2017). Peningkatan Perilaku Peduli LIngkungan dan Tanggung Jawab Siswa Melalui Model EJAS dengan Pendekatan Science Edutainment. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4 (1) 1-7

Asmani, J. M. (2011). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jogjakarta: Diva Press.

Aunillah, N. I. (2011). Panduan Menerapkan Pendidikan Karakter di Sekolah. Jogjakarta: Laksana.

Budimansyah, D. (2010). Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan untuk Membangun Karakter Bangsa. Bandung : Widya Aksara Press.

Budimansyah, D. (2012). DImensi-Dimensi Pendidikan Karakter. Bandung : Widya Aksara Press.

Budimansyah, K. K. (2011). Pendidikan Karakter: Nilai Inti bagi Upaya Pembinaan Kepribadian Bangsa. Bandung : Widya Aksara Press.

Elmubarok, Z. (2009). Membumikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Hafida, Nur., Wahid, A. H. (2018). Pembentukan Karakter Peduli dan Berbudaya Lingkungan bagi Peserta Didik di Madrasah melalui Program Adiwiyata. Fikrotuna: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 8 (2), 951-971

Hasanah, A. (2017). Pendidikan Karakter Berperspektif Islam. Bandung: Insan Komunika

Husaini, A. (2010). Pendidikan Islam Membentuk Manusia Berkarakter dan Beradab. Jakarta: Cakrawala Publishing.

Komalasari, K dan Saripudin, D. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aplikasi Living Values Education. Bandung: Refika Aditama

Lickona, T. (1991). Educating for Character. Newyork : Bantam Book.

Lickona, T. (2004). Character Matters. Newyork: Touchstone.

Marjohan, Afniyanti. (2018) Penerapan Nilai Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3 (1) 111-126

Masrukhan, A. (2016). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Peduli Sosial di SD Negeri Kotagede 5 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 29.

Megawangi, R. (2004). Pendidikan Karakter. Jakarta: Migas & Energi. Jakarta: Migas & Energi.

Muhamadi, S. I. (2015). Pembinaan Kejujuran Siswa melalui Pembelajaran Kitab Bahr Al-Adab. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12 (2), 141-160.

Mukani, Sumarsono T. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Berbasis Adiwiyata pada Mata Pelajaran Fiqih di MTsN Tambakberas Jombang. Jurnal Pendidikan Agama Islam 5 (2) 182-200

Nata, A. (1996). Akhlak Tasawuf. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Purwanti. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Implementasinya, Dwija Cendekia Jurnal Riset Pedagogik, 1(2) 14-20

Sidi, I. J. (2001). Menuju Masyarakat Belajar. Jakarta : Paramadina.

Sifa. L. (2015). Implementasi Karakter Bersahabat dan Peduli Sosial pada Siswa SMP. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suwanto, A. H. (2018). Upaya Menumbuhkan Karakter Peduli Sosial pada Siswa Kelas Atas MI Muhammadiyah Bolon. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Trihati, M. R. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar Negeri Tritih Wetan 05 Jeruklegi Cilacap. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 4 (12), 1-10

Yulianti, Dwi., Rida, N. S., Dewanti, Diana. (2014). Pengembangan Karakter Peduli Lingkungan Anak Usia Dini melalui Buku Cerita Bermuatan Sains Berwawasan Konservasi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31 (1), 11-18

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana.

Published
2019-06-05