Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanistik dengan Pendekatan Active Learning di SDN Nugopuro Gowok

Published: on JPAI: Jun 30, 2020
Hambali Alman Nasution
Suyadi Suyadi
Pages: 31-42

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Download Full Text Share Copyright

Abstract

This study aims to find out how the application of the theory of humanistic learning in Islamic Religious Education learning, would like to know the results of Islamic religious education learning through the theory of humanistic flow with the method (active learning) in SDN Nugopuro Gowok. The type of research used in this study is descriptive qualitative method using data collection such as interviews, observation and documentation. Based on the results of the study that the application of the theory of humanistic learning (active learning) in PAI learning in SDN Nugopuro Gowok has been done quite well and has been going well by educating and guiding students to learn to use various methods or strategies actively. It was marked by positive responses and changes in behavior such as, interactive, learning motivation, strengthening memory and tolerance.

Keywords:

Application of learning Humanistic Active Learning PAI learning

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References

Abdul Wahab. 1990. Analisis Kebijaksanaan Negara. Jakarta: Rineka Cipta.

Achmadi dan Agus Fawait. 2018. "Humanistik ; Dari Teori Hingga Implementasinya Dalam Pembelajaran", Islamic Akademika: Jurnal Pendidikan dan Keislaman.

http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/islamicakademika/article/view/3242.

Arbayah, Arbayah. 2013. “Model Pembelajaran Humanistik.” Dinamika Ilmu 13 (2). https://doi.org/10.21093/di.v13i2.26.

Baharun, Hasan. 2015. “Penerapan pembelajaran active learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa di madrasah.” PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan 1 (1).

Bambang Sugiharto. 2013. Humaniora dan Humanisme. Bandung: Pustaka Matahari.

Frank G. goble. 1987. Psikologi Humanistik Abraham Maslow. Yogyakarta: Kanisius.

Hanafy, Muh Sain. 2014. “Konsep Belajar Dan Pembelajaran.” Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 17 (1): 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5.

John M. Echols dan Hassan sadhily. 1998. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia.

J.S Badudu dan Sutan Muhammad Zain. 1996. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Kumara, Amitya. 2004. “Model Pembelajaran Active Learning Mata Pelajaran Sains Tingkat Sd Kota Yogyakarta Sebagai Upaya Peningkatan Life Skills.” Jurnal Psikologi 31 (2): 63–91. https://doi.org/10.22146/jpsi.7060.

Luqman Ali dkk. 1995. Kamus Besar bahasa Indonesia. jakarta: Perum Balai Pustaka.

Mubayyinah, Nurrahmatika, dan Moh Yahya Ashari. 2017. “Efektivitas Metode Active Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas X-A di SMA Darul Ulum 3 Peterongan Jombang.” Jurnal Pendidikan Islam 1 (1): 76–93.

Mudjiono Dimyati. 1999. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Mukhtar Bukhori. 1994. Spektrum Problematika Pendidikan di Indonesia. Yogyakarta: Wacana Yogyakarta.

Nana Shukmadhinata. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nana Sudjana. 2010. Penelitian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nidawati, Nidawat. 2013. “Belajar Dalam Perspektif Psikologi Dan Agama.” Pionir: Jurnal Pendidikan 4 (1). https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/article/view/153.

Qodir, Abd. 2017. “Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.” Pedagogik: Jurnal Pendidikan 4 (2). https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/pedagogik/article/view/17.

Rahmawati, Maria Magdalena Emy, dan C. Asri Budiningsih. 2014. “Pengaruh Mind Mapping Dan Gaya Belajar Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Ipa.” Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan 1 (2): 123–38. https://doi.org/10.21831/Tp.V1i2.2524.

Sanusi, Uci. 2013. “Pembelajaran Dengan Pendekatan Humanistik (Penelitian Pada MTs Negeri Model Cigugur Kuningan).” Jurnal Taklim 355.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suprihatin, Suprihatin. 2017. “Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam.” POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam 3 (1): 82–104. https://doi.org/10.24014/potensia.v3i1.3477.

Tang, Muhammad. 2018. “Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Merespon Era Digital.” FIKROTUNA 7 (1): 717–40. https://doi.org/10.32806/jf.v7i1.3173.

Yuna Wirul Fitriani, 17201153073. 2019. “Implementasi Teori Belajar Humanistik Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Akhlak Siswa Di SMA Negeri 1 Pakel Tulungagung.” Skripsi. IAIN Tulungagung.

4341

Views

3654

Downloads

Open Access
Related Article: