Studi Islam: Konsepsi, Kemunculan Polemik-Ideologis dan Filsafat Ilmu Pengembangannya

Alim Roswantoro

Abstract


Islamic studies have developed from its birth time of the early Islam to nowadays time. Unfortunately, the phenomena of ideological polemics of epistemological groups of Islamic thought can still be strongly found in today’s moslim’s life. The polemics, of course, limit the human freedom of thought in order to progressively develop the Islamic knowledge. The article intends to study causes of the emergence of ideological polemics and conflicts of Islamic epistemological groups. And then it tries to give the philosophical way to make the Islamic studies continuously in the progress. The writing uses the analysis method of philosophy of science to answer the problems. The writing found that the causes of the ideological polemics are the political dominance, the idolization, and truth claim of Islamic thought or the product of Islamic studies, and to have the progressiveness of Islamic studies, the only way is to change the logic of dominance, idolization, and truth claim become that of mutually discursive communication.

[Studi Islam telah berkembang dari awal kelahirannya di masa awal Islam sampai dewasa ini. Sayangnya, fenomena polemik ideologis antar kelompok-kelompok epistemologis keislaman masih secara kuat bisa ditemukan. Polemik ini tentu saja menghambat kebebasan berpikir dalam pengembangan pengetahuan keislaman. Tulisan ini bermaksud mengkaji sebab-sebab kemunculan polemik dan konflik ideologis dalam pemikiran keislaman tersebut, dan mencoba menawarkan pemecahan filosofisnya untuk mendorong studi Islam selalu berada dalam kemajuan. Tulisan ini menggunakan metode analisis filsafat ilmu untuk menganalisa maksud penelitian ini. Tulisan ini menemukan bahwa sebab kemunculan polemik ideologis antar kelompok-kelompok epistemologis keislaman adalah dominasi politik, sakralisasi, dan klaim kebenaran terhadap pemikiran keislaman, dan untuk mendapatkan progresivitas studi-studi Islam, satu-satunya cara adalah mengubah logika dominasi, sakralisasi, dan klaim kebenaran dengan nalar saling berkomunikasi dan nalar diskursif.]


Keywords


polemik ideologis; nalar diskursif; integrasi keimuan; progresivitas studi Islam

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Amin. “Bedakan antara Agama dan Pemikiran Keagamaan.” M. Amin Abdullah, Membangun Perguruan Tinggi Islam Unggul dan Terkemuka, Pengalaman UIN Sunan Kalijaga”, hasil wawancara Ulil Abshar-Abdala dari kajian Islam Utan Kayu (KUK), ed. Mohammad Affan. Yogyakarta Suka Press, 2010.

Abdullah, M. Amin. Membangun Perguruan Tinggi Islam Unggul dan Terkemuka, Pengalaman UIN Sunan Kalijaga.” Ed. Mohammad Af fan. Yogyakarta Suka Press, 2010.

Abdullah, M. Amin, dkk. Tafsir Baru Studi Islam dalam Era Multikultural. Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga–Kurnia Kalam Semesta, 2001.

Abdullah, M. Amin. Studi Agama: Normativitas atau Historisitas? Cet ke-3. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.

Abdullah, M. Amin. “Al-Ta’wīl al-‘Ilmī: Kearah Perubahan Paradigma Penafsiran Kitab Suci.” Al-Jami’ah, Journal of Islamic Studies, State Institute of Islamic Studies (IAIN) Sunan Kalijaga, Yogyakarta Volume 39, Number 2, July December 2001.

Arkoun, Mohammed. Berbagai Pembacaan al- Qur’an. Terj. Machasin. Jakarta: INIS, 1997.

Arkoun, Muhammad. Rethinking Islam. Terj. Yudian W. Asmin dan Latiful Khuluq. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.

Azizy, A. Qodri. Pengembangan Ilmu-ilmu Keislaman. Jakarta: Direktorat Perguruan Tinggi Islam Depag RI, 2003.

Fatimah, Naif, Fauzan dan Solissa, Abdul Basir. Filsafat Islam. Yogyakarta: Pokja Akademik, 2006.

Gasché, Rodolphe. “Deconstruction as Criticism”. Dalam Martin MacQuillan (ed.) Deconstruction a Reader. New York: Routledge 2001.

Günther, Ursula. “Mohammed Arkoun: towards a radical rethinking of Islamic thought.” Dalam Shua Taji-Farouki (ed.). Modern Muslim Intellectuals and the Qur’ān. Oxford: Oxford University Press in association with The Institute of Ismaili Studies London: 2006.

Hanafi, A. Pengantar Theology Islam. Jakarta: Penerbit Pustaka al-Husna, 1980.

Ichwan, Moch. Nur dan Muttaqin, Ahmad (ed). Islam, Agama-agama, dan Nilai Kemanusiaan Festscripft untuk M Amin Abdullah. Yogyakarta: Cisform, 2013.

Jabiri, Abid al-. Nahnu wa Turats. Beirut: Markaz Dirasah al-Wahdah al-‘Arabiyah, 1999.

Jabiri, Muhammad ‘Abid al-. Al-Turãts wa al- Hadãtsah. Beirut: Markaz Dirasat al-Wahdah al-‘Arabiyah, 1991.

Jabiri, Muhammad Abid al-. al-Turats wa al- Hadatsah. Beirut: Markaz Dirasah al-Wahdah al’Arabiyyah, 2006.

Jabiri, Muhammad Abid al-. Bunyah al’Aql al-‘Arabi. cet. ke-8. Beirut: Markaz Dirasah al-Wahdah al-‘Arabiyah, 2002.

MacQuillan, Martin (ed.). Deconstruction a Reader. New York: Routledge 2001.

Nasution, Harun. Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya. Jakarta: UI Press, 1985.

Popper, Karl R.. Realism and the Aim of Science. London: Rouledge, 2000.

Rahman, Fazlur. Islam. Chicago: The University of Chicago Press, 1970.

Rosenthal, Sandra B. Charles Peirce Pragmatic Pluralism. New York: State University of New York Press, 1994.

Popper, Karl. Realism and the Aim of Science. London: Rouledge, 2000.

Roswantoro, Alim. “Epistemologi Pemikiran Islam M. Amin Abdullah.” Dalam Moch. Nur Ichwan dan Ahmad Muttaqin (ed). Islam, Agama-agama, dan Nilai Kemanusiaan Festscripft untuk M Amin Abdullah. Yogyakarta: Cisform, 2013.

Roswantoro, Alim. “Islam dalam Rasionalitas Transmodernisme dan Relevansinya pada Filsafat Studi Islam” dalam Abdullah, M. Amin, dkk. Tafsir Baru Studi Islam dalam Era Multikultural. Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga – Kurnia Kalam Semesta, 200.

Roswantoro, Alim. “Pertemuan Kebudayaan Islam dan Yunani” dalam Jurnal Filsafat Potensia, vol. 1, no. 1, Mei 2002.

Salihu, Abdul Kabir Hussain. “Mohammad Arkoun’s Theory of Qur’anic Hermeneutics: a Critique.” Dalam Journal IIUM, Malaysia, Intellectual Discourse, Vol. 14, Nu. 1, 2006.

Sjadzali, Munawir. Islam dan Tata Negara: Ajaran, Sejarah dan Pemikiran. Edisi ke-5. Jakarta: UI Press, 1993.

Taftazani, Abu al-Wafa al-. Madkhal Ilā al-Tasawwuf al-Islamiy. Kairo: Dar al-Tsaqafah, 1979.

Taji-Farouki, Shua (ed.). Modern Muslim Intellectuals and the Qur’ān. Oxford: Oxford University Press in association with The Institute of Ismaili Studies London: 2006.

Vadillo, Umar Ibrahim. The Esoteric Deviation in Islam. Cape Town: Madinah Press, 2003.

Zanjani, Abu Abdullah al-. Wawasan Baru Tarikh al-Quran. terj. Kamaluddin Marzuqi Anwar dan M. Qurtubi Bandung: Mizan, 1986.

Zaqzuq, Mahmud Hamdi. al-Manhaj al-Falsafi bain al-Ghazali wa Descartes. Cet. ke-3. Kuwait: Dar al-Saqi, 2002.




DOI: https://doi.org/10.14421/esensia.v17i2.1285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin

ISSN 1411-3775  |   E-ISSN 2548-4729

Accredited by Director General of Research and Development Research and Development of the Ministry of Research, Technology and Higher Education of the Republic of Indonesia. Decree No: 36a/E/KPT/2016

Creative Commons License

This work is licensed under
a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).