Evaluasi Kurikulum Madrasah Inklusi pada Era Kenormalan Baru
Main Article Content
Abstract
Madrasah (Islamic school) providing inclusive education has two curricula (modified curriculum and emergency curriculum) to support students with disabilities and to implement inclusive education. This paper aims to reveal the curricula evaluation at Madrasah Ibtidaiyah and Tsanawiyah in Lombok, NTB using three stages (antecedents, transactions, and outcomes) of the Countenance Stake model. Data were collected by distributing questionnaires and observation sheets. Findings reveal that three evaluation stages demonstrate the pattern of teacher interaction with students with disabilities; teachers’ understanding of the inclusive curriculum, learning resources and media, inclusive lesson plans, and inclusive learning processes.
Madrasah yang menyelenggarakan pendidikan inklusif memiliki dua kurikulum (kurikulum yang dimodifikasi dan kurikulum darurat) untuk melayani siswa penyandang disabilitas dan dalam rangka mengimplementasikan pendidikan inklusif. Tulisan ini bertujuan untuk mengungkap proses evaluasi kurikulum di Madrasah Ibtidaiyah dan Tsanawiyah di Lombok, NTB dengan menggunakan tiga tahap (antecedents, transaction, dan outcomes) dari model Countenance Stake. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebarkan kuesioner dan lembar observasi. Temuan mengungkapkan bahwa tiga tahap evaluasi menunjukkan pola interaksi guru dengan siswa penyandang disabilitas; pemahaman guru tentang kurikulum inklusif, sumber dan media pembelajaran, RPP inklusif, dan proses pembelajaran inklusif.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
* Author(s) are the copyrigth holder(s) of their published articles and to retain publishing rights without restrictions.
References
Andini, D. W., Rahayu, A., Budiningsih, C. A., & Mumpuniarti. (2020). Pengembangan Kurikulum dan Implementasi Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. PT Kanisius.
Ansyar, M. (2017). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan. Prenada Media.
Arlina, A. (2016). Evaluasi Program Pendidikan Inklusi di SMK Negeri 6 Padang. TINGKAP, 12(1), 1–11.
Bisschoff, T., & Grobler, B. (1998). The Management of Teacher Competence. Journal of In-Service Education, 24(2), 191–211. https://doi.org/10.1080/13674589800200041
Budiani, S., Sudarmin, S., & Syamwil, R. (2017). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Pelaksana Mandiri. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(1), 45–57. https://doi.org/10.15294/ijcet.v6i1.15998
Cronbach, L. J. (1963). Educational Psychology (2nd ed.). Harcourt, Brace & World. http://search.ebscohost.com/direct.asp?db=pzh&jid=201321223&scope=site
Direktorat Pembinaan PKLK Pendidikan Dasar. (2009). Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif (Sesuai Permendiknas No 70 Tahun 2009). Kemendikbud RI.
Dirjen Pendis. (2020). Panduan Kurikulum Darurat pada Madrasah (Keputusan Dirjen Pendis No 2791 Tahun 2020). Kemendikbud RI.
Djuani, N., Bariah, B., & Nurmawanti, I. (2020, September 6). Kesiapan MI NW Tanak Beak Narmada dalam Menyelenggarakan Pendidikan Inklusi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Inklusif, Mataram. https://prospek.unram.ac.id/index.php/inklusif/article/view/36
Ernawati, E. (2018). Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Pariwisata. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 5(1), 15–37. https://doi.org/10.15408/a.v5i1.7515
Farisia, H. (2019). Strategi Optimalisasi Kemampuan Belajar Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) melalui Program Pembelajaran Individual (PPI) | SELING: Jurnal Program Studi PGRA. Seling: Jurnal Program Studi PGRA, 3(2), 1–17. https://doi.org/10.29062/seling.v3i2.116
Hamidaturrohmah, H., & Mulyani, T. (2020). Strategi Pembelajaran Jarak Jauh Siswa Berkebutuhan Khusus di SD Inklusi Era Pandemi Covid-19. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(2), 247–278. https://doi.org/10.21043/elementary.v8i2.7907
Haryati, L. F., Radiusman, R., Nurmawanti, I., Anar, A. P., & Widodo, A. (2020). Optimalisasi Penggunaan Media pada Anak Berkebutuhan Khusus di MI NW Tanak Beak Narmada. Progres Pendidikan, 1(2), 88–98.
Hasanah, M., & Deviana, A. D. (2020). Idārah Ta’līm Al-Lughah Al-‘Arabiyyah fi Al-Ma’had Al-Islamiyyah fi Dhou’ Nadzoriyyah Sears (Sears Theory). Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 91–102. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1926
Inah, E. N. (2015). Peran Komunikasi dalam Interaksi Guru dan Siswa. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 150–167. https://doi.org/10.31332/atdb.v8i2.416
Jannah, R. N., Wulandari, N. L., & Budi, S. (2020). Pengalaman Belajar Daring Siswa Berkebutuhan Khusus pada Pandemi Covid-19 di SD Inklusif. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(2), 359–376. https://doi.org/10.21043/elementary.v8i2.8040
Kemdikbud RI. (2016). Standar Proses Dasar dan Menengah (Permendikbud Nomor 22 tahun 2016). Kemendikbud RI.
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2018). Infodatin Disabilitas: Indonesia Inklusi dan Ramah Disabilitas [Pemerintah]. Pusat Data dan Teknologi Informasi: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. https://pusdatin.kemkes.go.id/article/view/19081400001/disabilitas.html
Mastiyah. (2018). Evaluasi Program Penyelenggraaan Pendidikan Inklusif di Madrasah (Peneletian Vol. 14, Isu: 6; Pilot Project 2015). Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama. https://simlitbangdiklat.kemenag.go.id/simlitbang/id/penelitian
Mustofa, -. (2007). Upaya Pengembangan Profesionalisme Guru di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 4(1), 76–88. https://doi.org/10.21831/jep.v4i1.619
Nasarudin, N. (2018). Tathbîq Manhaj Ta’lîm Al-Lughah Al-‘Arabiyyah ‘Ala Asâs Al-Tahshîl Al-Dirâsî Fî Al-Jâmi’ât Al-Islâmiyyah Bi Mataram Indonesia. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 5(2), 374–391. https://doi.org/10.15408/a.v5i2.8940
Nessipbayeva, O. (2012). The Competencies of the Modern Teacher. He Annual Meeting of the Bulgarian Comparative Education Society, 10th, 148–154. https://eric.ed.gov/?id=ED567059
Nurhadisah, N. (2019). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(2), 201.
Olivia, S. (2017). Pendidikan Inklusi untuk Anak-Anak Berkebutuhan Khusus: Diintegrasikan Belajar di Sekolah Umum. Andi.
Pendas, D. P. (2011). Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif (Sesuai Permendiknas No 70 Tahun 2009). Kemendikbud RI.
Rahmatika, N., Ratrianasari, D., & Widodo, H. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Inklusi Sekolah Dasar International Islamic School (Intis) Yogyakarta. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 12(1), 55–61. https://doi.org/10.17509/eh.v12i1.18596
Salim, A. (2010). Pengembangan Model Modifikasi Kurikulum Sekolah Inklusif Berbasis Kebutuhan Individu Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(7), 21–34. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i7.504
Scriven, M. (1967). The Methodology of Evaluation. Dalam Perspectives of Curriculum Evaluation. Rand McNally.
Sintawati, M. A., & Oktaviarini, N. (2019). Analisis Pentingnya Ompetensi Sosial Guru Terhadap Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 4(02), Article 02. https://doi.org/10.29100/jpsd.v4i02.1384
Smith, J. D. (2018). Sekolah untuk Semua: Teori dan Implementasi Inklusi. Nuansa Cendekia.
Sofiana, S. (2015). Australia Sumbang Rp 2,5 Miliar untuk Pilot Project Madrasah Inklusi [Berita]. Surya.co.id. https://surabaya.tribunnews.com/2015/08/10/australia-sumbang-rp-25-miliar-untuk-pilot-project-madrasah-inklusi
Stake, R. E. (1967). The Countenance of Educational Evaluation. Teachers College Record, 68.
Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, A. J. (1986). Systematic Evaluation: A Self-Instructional Guide to Theory and Practice. Kluwer-Nijhoff.
Sumarni, S., & Taufik, O. A. (2020). Evaluasi Penyelenggaraan Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendikia Kota Batam. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 18(3), 270–286. https://doi.org/10.32729/edukasi.v18i3.899
Suraji, I. (2012). Urgensi Kompetensi Guru. Forum Tarbiyah, 10(2), Article 2. http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/forumtarbiyah/article/view/382
Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, N., & Novitasari, S. (2020). Identifikasi Bakat Peserta Didik Berkebutuhan Khusus (PDBK) di Madrasah Inklusi Kabupaten Lombok. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 3(2), 102–116. https://doi.org/10.26740/inklusi.v3n2.p102-116
Zola, N., & Mudjiran, M. (2020). Analisis urgensi kompetensi kepribadian guru. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(2), 88–93. https://doi.org/10.29210/120202701