Penggunaan Musik Anak Untuk Meningkatkan Atensi dan Produktivitas Anak dengan Autisme di Klinik Tumbuh Kembang Sandbox Bekasi
Main Article Content
Abstract
Autism is a mental disability caused by social interaction deficits that accompanied by repetitive behaviour and stereotyped conceptions. Children with autistic disabilities require recovery to be capable to do their daily activities, have two-way communication, and live independently. Recovery of children with autism is accomplished by undergoing therapy, among other is sensory-integration therapy. This descriptive qualitative research aims to determine the processes and effects of using kid’s music to increase the attention and productivity of children with autism. The results showed that kid’s music which is used as a companion media in sensory integration therapy for children with autism affects their attention to be more focused on completing the sensory integration therapy. Focused attention makes children with autism be more productive during their therapy.
Autisme merupakan disabilitas mental yang disebabkan oleh defisit interaksi sosial yang disertai dengan perilaku repetitif dan konsepsi stereotip. Anak-anak dengan disabilitas autisme memerlukan pemulihan agar mereka dapat beraktivitas sehari-hari, berkomunikasi dua arah, dan hidup secara mandiri. Pemulihan bagi anak dengan autisme dilakukan dengan menjalani terapi, salah satunya adalah terapi sensori integrasi. Penelitian kualitatif deskriptif ini bertujuan untuk mengetahui proses dan pengaruh penggunaan musik anak untuk meningkatkan atensi dan produktivitas anak dengan autisme. Hasil penelitian menunjukkan bahwa musik anak yang dijadikan media pendamping terapi sensori integrasi bagi anak dengan autisme mempengaruhi atensinya sehingga menjadi lebih terarah untuk dapat menyelesaikan rangkaian terapi sensori integrasi sampai tuntas. Atensi yang terarah menjadikan anak dengan autisme lebih produktif selama terapi berlangsung.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
* Author(s) are the copyrigth holder(s) of their published articles and to retain publishing rights without restrictions.
References
malia, A. (2020). Intervensi Musik Mozart untuk Menurunkan Simtom (Gejala) Gangguan Konsentrasi dengan Hiperaktifitas pada Anak Autis. Psycho Holistic, 2, 247–260.
Ann Bross, L. (2018). Autism spectrum disorders: Identification, education, and treatment. Dalam International Journal of Developmental Disabilities (3rd ed., Vol. 64, Nomor 2). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. https://doi.org/10.1080/20473869.2017.1328997
Banoe, P. (2003). Kamus Musik (6 ed.). Kanisius.
Bharathi, G., Venugopal, A., & Vellingiri, B. (2019). Music Therapy as a Therapeutic Tool in Improving the Social Skills of Autistic Children. The Egyptian Journal of Neurology, Psychiatry and Neurosurgery, 55(1), 44. https://doi.org/10.1186/s41983-019-0091-x
Christinus, K., & Pasaribu, R. M. (2022). Penggunaan Metode Suzuki dalam Pembelajaran Biola dan Piano dengan Materi Lagu Dolanan Anak. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 22, 146–157. https://doi.org/10.24821/resital.v22i3.6163
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Dalam Tim Penyusun (Ed.), Departemen Pendidikan Nasional (xvi ed.). Departemen Pendidikan Nasional.
Dewi, L. (2020). Mengenal Autisme dan Penanganannya (Abd. Kholiq, Ed.). Relasi Inti Media.
Frith, U. (2008). Autism: A Very Short Introduction (1st edition). Oxford University Press.
Gold, C., Wigram, T., & Elefant, C. (2006). Music Therapy for Autistic Spectrum Disorder. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2(2). https://doi.org/10.1002/14651858.CD004381.pub2
Hari, H. (2014). Pola Pengasuhan Keluarga Dalam Proses Perkembangan Anak. Sosio Informa, 19(200), 284–300.
Hariono, B. R. P. (2019). Hubungan Antara Breakfast Behaviour Terhadap Nilai Atensi Siswa Kelas VIII SMPN 18 Malang [Undergraduate, University Of Muhammadiyah Malang]. https://eprints.umm.ac.id/47284/
Hariyani, T. D., & Siswanto, A. (2021). Psikologi Anak Autis. Relasi Inti Media.
Irnanningrat, S. N. S. (2017). Peran Kemajuan Teknologi dalam Pertunjukan Musik. INVENSI, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.24821/invensi.v2i1.1802
Kamagi, R. H., & Sahar, J. (2021). Terapi Musik pada Gangguan Tidur Insomnia. Journal of Telenursing (JOTING), 3(2), Article 2. https://doi.org/10.31539/joting.v3i2.3002
Kusumawati, H. (2013). Pendidikan Karakter Melalui Lagu Anak. Imaji, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.21831/imaji.v11i2.3839
Lintang, Z., Djohan, Tyasrinestu, F., & Sittiprapaporn, P. (2021). Diverting Tantrum Behavior Using Percussion Instrument on Autistic Spectrum Disorders BT - Advances in Computing and Network Communications (S. M. Thampi, E. Gelenbe, M. Atiquzzaman, V. Chaudhary, & K.-C. Li, Ed.; hlm. 479–490). Springer Singapore.
Lintong, F. (2009). Gangguan Pendengaran Akibat Bising. Jurnal Biomedik: JBM, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.35790/jbm.1.2.2009.815
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2009). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. UI Press. https://openlibrary.telkomuniversity.ac.id/pustaka/9207/analisis-data-kualitatif-buku-sumber-tentang-metode-metode-baru.html
National Research Council. (2001). Educating Children with Autism. Dalam Educating Children with Autism. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/10017
Nugraheni, S. A. (2016). Menguak Belantara Autisme. Buletin Psikologi, 20(1–2), 9–17.
Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Journal UNY.
Purhanudin, M. V., & Nugroho, R. A. A. E. (2021). Musik dalam Konteks Pendidikan Anak Usia Dini. Tonika, 4(1), 41–51.
Purwidodo. (1983). Sejarah Musik (untuk SMM). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia.
Putri, N. A., Nabila, N., Nur, S. H., & Suryaningsih, Y. (2019). Mind Advancing Mozard; Terapi Peningkatan Keterampilan Afektif, Kognitif, Dan Psikomotorik Anak Autis. The Indonesian Journal of Health Science, 11, 53. https://doi.org/10.32528/ijhs.v11i1.2238
Putri, N. S. (2021). Produktivitas Kerja: Sebah Kajian Teori. https://www.academia.edu/44296199/PRODUKTIVITAS_KERJA_SEBUAH_KAJIAN_TEORI_Niken_Sania_Putri_201802044
Salim, D. (2009). Psikologi Musik (Cet.3). Best Publisher.
Satori, D., & Komariah, A. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D (cet. 6). Alfabeta.
Widyorini, E., Harjanta, G., Roswita, M. Y., Sumijati, S., Eriany, P., Primastuti, E., Hapsari, L. W., & Judiati, E. A. (2014). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus (1 ed.). UNIKA Soegijapranata. http://repository.unika.ac.id/26427/