759

Views

800

Downloads

Original article
Open Access

Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Guru dalam Menerapkan Kurikulum 2013 di TK ABA Karangkajen Yogyakarta

Maulida Maulida
,
Alif Mu'arifah
Pages: 37-52
|
Published: Jun 27, 2019

Main Article Content

Abstract

This research is a type of qualitative case study. The subjects in this study were teachers, teacher colleagues, and ABA Karangkajen Kindergarten principals in Yogyakarta. The technique of collecting data uses observation, interviews and documentation. While the instruments used are guidelines for observation, interviews and documentation. Data analysis techniques are data reduction, data display and conclusion drawing / verification. Motivation of teachers in implementing the 2013 curriculum at the ABA Karangkajen Kindergarten in Yogyakarta is influenced by intrinsic and extrinsic factors. The intrinsic factor is like the factor you want to have, self-actualization, love/ affection and religiosity. Extrinsic factors include support from colleagues, parents, principals, and the government in implementing the 2013 curriculum.

Keywords:

Motivation Instrinsic Extrinsic Teacher Curriculum 2013

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite

Maulida, M., & Mu’arifah, A. (2019). Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Guru dalam Menerapkan Kurikulum 2013 di TK ABA Karangkajen Yogyakarta. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 37–52. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2019.51-03

References

Bastaman, H. D. (2011). Integrasi Psikologi dengan Islam Menuju Psikologi Islami. Yogyakarta : Pustaka Pelajar .
Dewi, Pratiwi, S. (2013). Pengaruh Motivasi Kerja, Kepuasan Kerja, Kepemimpinan Kepala Sekolah Menurut Persepsi Guru, dan Iklim Sekolah Terhadap Kinerja Guru Ekonomi SMP Negeri di Kabupaten Wonogiri. Jurnal FKIP UNS, 2(1).
Fadlillah, M. (2014). Implementasi Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fauziah, R., Abdullah, A. G., & Hakim, D. L. (2017). Pembelajaran Saintifik Elektronika Dasar Beriorientasi Pembelajaran Berbasis Masalah. Innovation of Vocational Technology Education, 9(2). https://doi.org/10.17509/invotec.v9i2.4878
Fidesrenur., dkk. (2013). Sepuluh Pedoman Penerapan Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pendidikan Anak.
Hamalik, O. (2014). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Hamzah B. Uno. (2014). Teori Motivasi & Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Iskandar, D. (2018). Implementasi Kompetensi Porfesional Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Journal of Management Review, 2(3), 261. https://doi.org/10.25157/jmr.v2i3.1804
Jalaluddin. (2016). Psikologi Agama : Memahami Perilaku Dengan Mengaplikasikan Prinsip-Prinsip Psikologi. Jakarta: Rajawali Press.
Kusyairi, U., Sartika, I. D., Hidayah, H., Hartati, S., & Nurhidayat, N. (2018). Implementasi Manajemen Kurikulum pada Pendidikan Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 1(1), 25–34.
Leksono, F. D., Sulton, S., & Susilaningsih, S. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 di TK TPI Nurul Huda Malang Kelompok A1. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 126–131.
Maimunah, H. (2010). Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Diva Press.
Nawawi, H. (2005). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Ormrod, E. K. (2013). Psikologi Pendidikan Jilid 2 Edisi 6 Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
P. Siagian, S. (2012). Teori Motivasi & Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Permendikbud Nomor 146 Tahun 2014 Kurikulum 2013 PAUD. (n.d.).
Pramudjono, P. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Tingkat Hierarki Moral, dan Motivasi Terhadap Komitmen Guru. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3). https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.7408
Prihantini, P. (2018). Kajian Ide Kurikulum 2012 PAUD dan Implikasinya dalam Pengembangan KTSP. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2). https://doi.org/10.17509/CD.V8I2.10535
Purwanto, M. N. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya. Retrieved from https://rosda.co.id/pendidikan-keguruan/413-psikologi-pendidikan-ngalim.html
Rahelly, Y. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) Di Sumatera Selatan. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 381–390. https://doi.org/10.21009/JPUD.122.21
Setiawan, M. H. Y. (2018). Kreativitas Pendidik Dalam Pengelolaan Kegiatan Pada Pembelajaran Saintifik Pada Implementasi Kurikulum PAUD 2013. Jurnal AUDI, 3(2). https://doi.org/10.33061/ad.v3i2.2736
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kualitatif (Untuk Penelitian yang Bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif, dan Konstruktif). Bandung: Alfabeta.
Tayyab, Alam, M. (2016). Factors Affecting Teachers’ Motivation. International Journal of Educational Management, 30(1), 101–114. https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2014-0057
Uno, H. H. B. (2010). Teori Motivasi & Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan (Vol. 2010). Jakarta: Bumi Aksara.