Religions, Violence, and Interdiciplinary Dialogue
Main Article Content
Abstract
Religion, as a moral source, a critic and a perpetrator of change, should be able to tame the behavior of its followers to act in a polite, careful, respectful, and wise manner. In fact, not all attitudes and behaviors of the religious people reflect that, instead, they show an opposite attitude of anarchism and violence. By religion, it is expected that human life is better, wiser, more humane, and more responsible. Besides, by the religion, it is also expected that humans can get closer to God of the universe and live in peace. In the context of interreligious relationships, the reality shows leverage differences, not religious equalities. As a result, there are tensions that trigger conflict and violence between religious communities. One possible solution to overcome the violence in religion is to intensify interreligious dialogue.
[Agama sebagai sumber moral, sebagai kritik dan sekaligus sebagai pelaku perubahan, seharusnya bisa menjinakkan perilaku umatnya untuk bertindak secara santun, hati-hati, menghormati sesama, bijaksana serta berkeadilan. Pada kenyataannya, tidak semua sikap dan perilaku umat beragama mencerminkan hal tersebut, justru memperlihatkan sikap yang sebaliknya yakni anarkis dan melakukan kekerasan. Dengan agama seharusnya kehidupan manusia menjadi lebih baik, lebih adil, lebih bijaksana, lebih menyayangi sesama, lebih manusiawi, lebih bertanggung jawab. Dengan agama pula manusia bisa mendekatkan diri kepada Tuhan semesta alam dan hidup secara damai. Dalam konteks hubungan antar agama, yang terjadi adalah saling mengungkit perbedaan-perbedaan, bukan persamaan-persamaan agama. Akibatnya timbul ketegangan yang memicu konflik dan kekerasan antar umat beragama. Salah satu solusi mengatasi kekerasan dalam agama adalah dengan mengintensifkan dialog interreligius.]
Article Details
References
Abū Lu’bah, Abdurrahīm Fāris. “Syawaib al- Tafsīr fī al-Qarni al-Rabī’ ‘Asyara al-Hijri”, Doctoral Dissertation. Beirut: Jami’ah Beirut al-Islamiyah Kulliyah al-Syari’ah li Dar al-Fatawa Lubnan Idarat al-Dirasat al-Ulya, 2005.
Abu Syuqqah, Abdul Halim. Kebebasan Wanita (Jilid 1). Jakarta: Gema Insani, 2000.
Kementerian Agama Republik Indonesia. 2019. al-Quran dan Terjemahnya. Jakarta: Terbitan Kemenag (tidak diperdagangkan), t.t.
Ahmad Syafii Maarif. “Islam Versus Terorisme.” Makalah pada Seminar Islam dan Terorisme Universitas Cokroaminoto Yogyakarta, 28 Desember 2002.
Albānī, Muḫammad Nāsir al-Dīn al-. Sahīh Sunan al-Tirmīzī, kitab nikah. Jakarta: Pustaka Azam, 2006.
Andalusia, Muhammad. Ruh al-Ma’ani fi Tafsir al-Qur’an. Beirut: Dar al-Kutub, 2001.
Azra, Azyumardi, dan Abas Al-Jauhari. Pergolakan Politik Islam: Dari Fundamentalisme, Modernisme hingga Post- modernisme. Paramadina, 1996.
Badhri, Mudofar. Panduan Pengajaran Fiqih Perempuan di Pesantren. Yogyakarta: Yayasan Kesejahteraan Fatayat, 2002.
Bartholomeusz, Tessa J. In Defense of Dharma: Just-War Ideology in Buddhist Sri Lanka. Routledge, 2005.
Beuken, Wim, dan Karl-Josef Kuschel. “Agama Sebagai Sumber Kekerasan.” Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003.
Dahlan, Aisjah. Membina Rumah Tangga Bahagia. Cet 1. Jakarta: Jamunu, 1969.
Frans Magnis Suseno. “Agama Islam Digugah? Tantangan Munculnya Kelompok Teroris.” Makalah pada Seminar Islam dan Terorisme di Universitas Cokroaminoto Yogyakarta, 28 Desember 2002.
Gold, Daniel. “Organized Hinduisms: from Vedic truth to Hindu nation.” Fundamentalisms observed 1 (1991): 531–93.
Hafez, Mohammed M., dan Quintan Wiktorowicz. “Violence as contention in the Egyptian Islamic movement.” Islamic activism: A social movement theory approach 6188 (2004).
Ḥanafī, Ḥasan. Agama, kekerasan, & Islam kontemporer. Jendela, 2001.
Hosen, Ibrahim. Fiqih Perbandingan Masalah Perkawinan. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2003.
i, Abu Idris al-Syafi’. al-Umm. Beirut: Dar al- Kutub al-‘Ilmiyyah, 1993.
i, Mustafa al-Siba’. Mengapa Poligami, trans. Muhammad Muhson. Jakarta: Azan, 2002.
Ismail, Nurjanah. Perempuan dalam Pasungan: Bias Laki-Laki dalam Penafsiran. Yogyakarta: LKiS, 2003.
Jashshash, Al-. Ahkām al-Qur’an. Beirut: Dār al- Kitab al-Islāmiyah, t.t.
Jazīry, Abdurrahmān al-. al-Fiqh ‘ala Al-Madzāhib al-Arba’ah. Vol. 4. 4 vol. Beirut: Dārul Fikr, 1996.
Juergensmeyer, Mark. Terror in the Mind of God, Fourth Edition: The Global Rise of Religious Violence. Univ of California Press, 2017.
Kapferer, Bruce. Legends of People, Myths of State: Violence, Intolerance, and Political Culture in Sri Lanka and Australia. Berghahn Books, 2011.
Kathīr, Ismāʻīl ibn ʻUmar Ibn. Shahih tafsir Ibnu Katsir. Pustaka Ibnu Katsir, 2006.
Kebudayaan RI, Departemen Pendidikan dan. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2005.
Kimball, Charles. When religion becomes lethal: The explosive mix of politics and religion in Judaism, Christianity, and Islam. John Wiley & Sons, 2011.
Kimball, Charles, dan Nurhadi. Kala Agama Jadi Bencana. Mizan Media Utama, 2003.
Kung, Hans. Global Responsibility: In Search of a New World Ethic. Wipf and Stock Publishers, 2004.
Lifton, Robert Jay. Destroying the World to Save It: Aum Shinrikyo, Apocalyptic Violence, and the New Global Terrorism. Henry Holt and Company, 2000.
Muhammad bin Suah, Abu Isya. Sunan Turmudzi. Beirut: Dar al-Fikr, t.t.
Nashirudin ,Sidik Hasan, Muhammad. Poros-poros Ilahiyah Perempuan Dalam Lipatan Pemikiran Muslim. Surabaya: Jaring Pena, 2009.
Nasution, Khoiruddin. Riba dan Poligami; Sebuah Studi atas Pemikiran Muhammad Abduh. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.
Nurdin, Asep. Hadis-hadis Tentang Poligami (Studi Pemahaman Hadis Berprespektif Jender). Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2003.
Qurthubi, Syaikh Imam Al-. Tafsir Al-Qurthubi. Pustaka Azzam, 2007.
Qutb, Sayyid. Tafsīr fī Ẓilalil al-Qur’an. Vol. IV. IV vol. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyah, 1961.
Rasyid Ridha, Muhammad. Panggilan Islam Terhadap Wanita. Bandung: Pustaka, 1996.
Rāzī, Fakhruddīn al-. Mafaatih al-Ghaib. 9 vol. Beirut: Darul Kutub, 2000.
Swidler, Leonard. “The Dialogue Decalogue: Ground Rules for Interreligious, Interideological Dialogue.” Dalam Dialogue for Interreligious Understanding: Strategies for the Transformation of Culture-Shaping Institutions, disunting oleh Leonard Swidler, 47–51. Interreligious Studies in Theory and Practice. New York: Palgrave Macmillan US, 2014. https://doi. org/10.1057/9781137470690_6.
Tamatea, Laurence. “Ajeg Bali Discourse: Globalisation, Fear and Othering–online.” Asian Ethnicity 12, no. 2 (2011): 155–77.
Thornton, Thomas Perry. “‘Terror as a Weapon of Political Agitation’ in Internal war: problems and approaches.” Dalam Internal war: problems and approaches, disunting oleh Harry Eckstein. New York]: Free Press of Glencoe, 1964.
Wahidi, Ahmad al-. Asbab al-Nuzul. Beirut: Maktabah al-Tsaqafah, 1989.
Zamakhsyari, Al-. Tafsir al-Kasyaaf. Vol. I. I vol. http://www.altafsir.com, t.t.