Infotainment as Text: Deconstruction of Market Libido on Ideological News in the Economy-Politics of Entertainment Media [Infotainment sebagai Teks: Dekonstruksi Libido Pasar Berita Ideologis dalam Ekonomi-Politik Media Hiburan]

Main Article Content

Robby Habiba Abror

Abstract

Television still has been relevant labeled as a magical box that attracted many people. In term of infotainment, television simultaneously contributes the communicative implication to the people. Between January 2013 and January 2014, the Indonesian private television broadcasted at least the average minutes of 30 to 150 per day. The co-modification in infotainment represented the libidinal market of capitalists’ media, ensure the program. Infotainment serves not only as entertainment media, but also as ideological discourse massively entered the public’s domestic sphere. The public becomes closely related to the infotainment. As texts, infotainment is open to various interpretations.

[Televisi masih relevan dilabeli sebagai kotak ajaib yang mampu menarik hati khalayak. Melalui salah satu hiburan informasi atau yang sering disebut sebagai infotainment, televisi menyumbang implikasi komunikatif terhadap khalayak secara berkesinambungan. Januari 2013 sampai dengan Januari 2014 televisi swasta setidaknya menayangkan infotainment antara 30 menit sampai dengan 150 menit per hari. Komodifikasi dalam infotainment merepresentasikan libido pasar media kapitalis yang memastikan tetap berjalannya tayangan tersebut. Tidak saja sebagai media hiburan, infotainment menjadi wacana ideologis yang secara masif masuk ke ranah domestik khalayak. Khalayak menjadi dekat dengan selebriti melalui infotainment. Sebagai teks, infotainment terbuka terhadap pelbagai interpretasi.]

Article Details

How to Cite
Abror, Robby Habiba. “Infotainment As Text: Deconstruction of Market Libido on Ideological News in the Economy-Politics of Entertainment Media: [Infotainment Sebagai Teks: Dekonstruksi Libido Pasar Berita Ideologis Dalam Ekonomi-Politik Media Hiburan]”. ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 15, no. 2 (September 22, 2014): 175–184. Accessed February 22, 2025. https://ejournal.uin-suka.ac.id/ushuluddin/esensia/article/view/152-2.
Section
Articles

References

Anderson, Sandra et. al. Dictionary of Media Studies. London: A & C Black, 2006.

Baran, Stanley J. dan Dennis K. Davis. Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Boston: Wadsworth, 2009.

Barker, Chris. The Sage Dictionary of Cultural Studies. London: Sage, 2004. Barus, Very. Nguping Selebriti. Jakarta: Gramedia, 2011.

Budiman, Hikmat. Lubang Hitam Kebudayaan. Yogyakarta: Kanisius, 2002.

Burton, Graeme. Yang Tersembunyi di Balik Media: Pengantar Kepada Kajian Media, penyunting: Alfathri Adlin. Yogyakarta: Jalasutra, 2008.

Chomsky, Noam. Media Control: The Spectacular Achievement of Propaganda. New York: Seven Stories Press, 1997.

Halim, Syaiful. Postkomodifikasi Media: Analisis Media Televisi dengan Teori Kritis dan Cultural Studies. Yogyakarta: Jalasutra, 2013.

Haryanto, Ignatius. Aku Selebriti, maka Aku Penting. Yogyakarta: Bentang, 2006.

Littlejohn, Stephen W. dan Karen A. Foss. Teori Komunikasi, terj. M. Yusuf Hamdan. Jakarta: Salemba Humanika, 2009.

McQuail, Denis (ed.). McQuail’s Reader in Mass Communication Theory. London, California, dan New Delhi: Sage Publications, 2004.

Mosco, Vincent. The Political Economy of Communication: Rethinking and Renew. London: Sage, 1996.

Robby H. Abror, Islam, Budaya dan Media: Studi Filsafat Interdisipliner dan Terapan Kontemporer. Yogyakarta: Multi Presindo, 2013.

_______, “Komodifikasi Gosip, Selebriti, dan Infotainment: Harapan dan Tantangan bagi Jurnalisme Islam (Perspektif Filsafat Budaya dan Media)” dalam Rulli Nasrullah, Islam dan Komunikasi antarbudaya. Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah dan Indie Publishing, 2013.

Santosa, Hedi Pudjo. Menelisik Lika-liku Infotainment di Media Televisi. Yogyakarta: Gapai Asa Media Prima, 2011.

Sofjan, Dicky. Religion and Television in Indonesia: Ethics Surrounding Dakwahtainment. Geneva: Globethics.net, 2013.

Turner, Graeme. Understanding Celebrity. London, Thousand Oaks dan New Delhi: Sage Publications, 2004.