Struggle For Identity and Social Image of Haji: Study on Life History of Social Construction of Haji in Sasak Community, Lombok, NTB

Main Article Content

Moh Soehadha

Abstract

Hajj (pilgrimage to Mecca) has become something that attracts many Sasak Muslim people’s ambitions and focuses, in Tanah Merah, Lombok.  It also became the model of the ideal individual identity with a positive image attached to it, and people call it “tuan haji”. Sociologically, the struggle of identity and self-image building efforts of the “tuan haji” gives us the understanding of the relationship and the distance between religious doctrine, as a model for the reality of Islam, with the implementation of the doctrine in social praxis, as a model of reality in Clifford Geertz’s term. Sociological analysis in this study uses two key theoretical concepts, namely the concept of social identity and image of Pierre Bourdieu, through the concept of habitus, as well as the concept of self-image by Jean Baudrillard. This study formulates a thesis which contains the assumption that in Islam, there are teachings that maintain the economic ethos of its adherents, among other obligations, one of these teachings contained in the Hajj. Tradition and culture have strengthened the religious ethos of the Sasak people in Tanah Merah to gain access to social capital that exist within social class. It shows that the collaboration between religious teachings and cultural values become an important force in the development of a religion, and how religion spread and influences every corner of the cultural elements that exist in the area where the community is located. Together with the tradition or locality, Religion has provided the basis for the Muslim Sasak in Tanah Merah to gain prestige and social status in the social world of people of Lombok in Tanah Merah, through pilgrimage.

[Haji menjadi daya tarik yang menyedot cita-cita, ambisi, dan fokus hidup banyak individu muslim Sasak di Tanah Merah, Lombok. Haji menjadi model dari identitas individu yang ideal dengan citra positif yang melekat padanya, dan masyarakat menyebutnya sebagai tuan haji. Secara sosiologis, pergulatan identitas dan upaya membangun citra diri para tuan haji memberi pemahaman tentang relasi dan jarak antara doktrin agama sebagai model for reality dari ajaran Islam, dengan implementasi doktrin itu dalam praksis sosial sebagai model of reality dari Clifford Geertz. Analisis sosiologi dalam studi ini menggunakan dua konsep teoritis kunci, yaitu konsep tentang identitas sosial dan citra Pierre Bourdieu melalui konsep habitus, serta konsep citra diri menurut Jean Baudrillard. Dari studi ini dapat dirumuskan sebuah thesis yang berisi asumsi bahwa di dalam Islam terdapat ajaran yang menumbuhkan etos ekonomi para penganutnya, dan ajaran itu antara lain terkandung dalam kewajiban haji. Tradisi dan kultur keagamaan lokal telah menguatkan etos orang-orang Sasak di Tanah Merah untuk meraih akses terhadap modal sosial yang ada di dalam kelas sosial yang begitu dicita-citakan. Kenyataan itu menunjukkan bahwa kolaborasi antara ajaran agama dan nilai kultural menjadi kekuatan penting dalam perkembangan suatu agama, dan bagaimana agama itu kemudian berpengaruh menyebar ke setiap sudut unsur budaya yang ada di wilayah di mana komunitas itu berada. Agama bersama tradisi atau lokalitas telah memberi landasan bagi muslim Sasak di Tanah Merah untuk meraih gengsi dan status sosial dalam dunia sosial orang Lombok di Tanah Merah, melalui haji.]

Article Details

How to Cite
Soehadha, Moh. “Struggle For Identity and Social Image of Haji: Study on Life History of Social Construction of Haji in Sasak Community, Lombok, NTB”. ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 18, no. 1 (April 20, 2017): 1–12. Accessed January 16, 2025. https://ejournal.uin-suka.ac.id/ushuluddin/esensia/article/view/181-01.
Section
Articles

References

‘Asqalāni, al-. Kitab al-Hājj wa al-‘Umrah. Beirūt: Dār al-Balāghah, 1985.

Abdullah, Amin. Appendix; Contoh Pembacaan Hasil Penelitian dengan Kacamata 8 Point, Religi, Vol. IV, No. 1, Januari. 2005.

Abdusshomad, Muhyiddin. Fiqh Tradisional. Malang: Pustaka Bayan, 2010.

Ahmad, Abd. Madjij. Seluk Beluk Ibadah Haji dan Umroh. Surabaya: Mutiara Ilmu, 1993.

Azraqi, Abi al-Walid Muhammad, al-. Akhbār Makkah. Makah: Dār al-Tsaqāfah. 1983.

Bartholomew, John Ryan. Alif Lam Mim Kearifan Masyarakat Sasak. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2001.

Bourdieu, Pierre. Distinction: a Social Critique of The Judgement of Test. London: Routledge, 1984.

Bourdieu, Pierre. Outline of The Theory of Practice. New York: Cambridge University Press, 1977.

Bourdieu, Pierre. Pierre Bourdieu; Arena Produksi Kultural Sebuah kajian Sosiologi Budaya, trans. Yudi santosa. Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2015.

Budiwanti, Erni. Islam Sasak Wetu Telu versus Waktu Lima. Yogyakarta: LkiS, 2000.

Darmawan, Lalu. Sistem Perkawinan Masyarakat Sasak. Thesis. Faculty of Ushuluddin UIN Sunan Kalijaga, 2007.

Dofier, Zamakhsyari. Dampak Ekonomi Haji di Indonesia. in Prisma, Edisi No.4 Year XII, April, 1984.

Faifi, Sulaiman, al-. Mukhtasar Fiqih Sunnah Sayyid Sabiq. Solo: Aqwam. 2010.

Geertz, Clifford. Kebudayaan dan Agama. trans. Fransisco Budi Hardiman. Yogyakarta: Kanisius, 1992.

Geertz, Clifford. Religion as A Cultural System. In Michael Banton (ed.), Anthropological Approach To The Study of Religion. London: Tavistock Publications, 1966.

Habib, Muslihan and Zuhdi, Mursyidin. Hizib dan Thariqat Hizib Nahdlatul Wathan. Pondok Pesantren NW Jakarta, 2012.

Ibnu Mandzur. Lisān al-Arab. Tt.

Jones, Pip. Pengantar Teori-teori Sosial Alih. terj. Ahmad Fedyani Saifuddin. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2009.

Koentjaraningrat. Metode-Metode Penelitian Masyarakat. Jakarta: Gramedia, 1997.

Lewis, Oscar. Five Families, Mexican Case Studies in The Culture of Poverty. New York: Basic Books, Inc. Publisher. 1959.

Luthfi, Ainul. Berhaji Tanpa Akhir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.

Madjid, M. Dien. Berhaji di Masa Kolonial. Jakarta: CV. Sejahtera, 2008.

Moleong, Lexy. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.

Muhammadun. Menjelajah Historiografi Haji Indonesia. Resensi dalam Koran Suara Merdeka edisi 17 Desember, 2007.

Nasrullah, Arif. Hubungan Masyarakat Islam dan Hindu di Lombok Barat. Yogyakarta; Master Thesis, Graduate School of UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. 2012.

Nasution, Muslim. Haji dan Umroh (Keagungan dan Nilai Amalihanya). Jakarta: Gema Insani Press, 1999.

Putuhena, Saleh. Historiografi Haji di Indonesia. Yogyakarta: LkiS, 2007.

Ralli. Augustus. Orang Kristen Naik Haji. Jakarta: PT. Serambi Ilmu Semesta, 2011.

Ritzer, George. Teori Sosial Postmodernisme. trans. Muhammad Taufik. Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2003.

Ritzer, George. The Wiley-Blackwell Companion to Sociology. trans. Daryatno. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

Roff, William R. Pilgrimage and the History of Religions Theoritical approaches To The Hajj. in Richard C. martin (ed.) Approach to Islam in Religious Studies. Tucson: The university of Arizona Press. 1985.

Roibin. Citra Sosial Haji di kalangan Masyarakat Muslim (Kasus di Masyarakat petani Santri Gondanglegi Malang). Report of Competitive Research of Lecturers UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. 2012.

Sahal, Ahmad and Azis, Munawir (ed.). Islam Nusantara Dari Ushl Fiqh Hingga Faham Keagamaan. Jakarta: Mizan, 2015.

Sarwono, W. Sarlito. Psikologi Sosial, Psikologi Kelompok dan Psikologi Terapan. Jakarta: Balai Pustaka, 1999.

Soehadha, Moh. Citra Haji dalam Konstruksi Media. in “Cultural Studies di PTAI”. Yogyakarta: Label, 2013.

Soehadha, Moh. Metode Penelitian Sosial Kualitatif Untuk Studi Agama. Yogyakarta: Suka Press, 2012.

Soehadha, Moh. Fakta dan Tanda Agama. Yogyakarta: Diandra Pustaka Indonesia, 2014.

Syakur, Ahmad abd. Islam dan Kebudayaan: Akulturasi Nilai-nilai Islam dalam Budaya Sasak. Yogyakarta: Adab Press, 2006.

Syariati, Ali. Makna Haji. Jakarta: Zahra, 2006.

Syariati, Ali. Haji. Bandung: Pustaka, 1983.

Turner, Bryan S. The Blackwell Companion to The Sociology of Religion.West Sussex: Blackwell publishing Ltd., 2010.

Turner, Victor Drama, Field, And Metaphors. Ithaca. New York: Cornell University Press, 1974.

Turner, Victor. The Ritual Process. Structure and anti Structure. Ithaca: Cornell University Press, 1969.

Turner, Victor. The Forest Of Symbols. Aspects of Ndembu Ritual. Ithaca and London: Cornell University Press, 1966.

Weber, M. The Protestant Ethic and The Spirit of Capitalism. New York: Charles Scribner ’s and Sons, 1956.