Kepemimpinan Guru Dalam Pembentukan Karakter Siswa
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v6i1.9036Keywords:
Guru, Kepemimpinan, Model, KarakterAbstract
Lembaga pendidikan sekolah memegang peran yang sangat penting dan strategis dalam pengembangan karakter siswa. Sekolah menjadi sarana diseminasi nilai-nilai kebajikan (virtues) yang inungkin belum dilakukan di keluarga atau di masyarakat. Seluruh pengalaman yang dijumpai anak selama di sekolah adalah kurikulum yang sangat efektif dalam membentuk kepribadian mereka. Apalagi pada taraf perkembangan anak usia dini dan dasar yang masih pada tahap operasional konkret, mereka akan banyak be/ajar pada apa yang mereka lihat. Dengan perilaku imitatif tersebut, maka peran model guru sebagai seorang pendidik amat mutlak dilakukan. Maka tugas seorang guru adalah bagaimana berperan menjadi model teladan nilai sekaligus mampu menciptakan sus as ana kelas dan sekolah yang kondusif sebagai bentuk penguatan (reinforcement) bagi tumbuh kembangnya karakter yang baik pada siswa.
Downloads
References
Balitbang Kemendiknas, 2010. Buku lnduk Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa 2010-2025.
Koesoema, D. 2011. Pendidikan Karakter: Strategi Global Mendidik
Anak di Zaman Global. Jakarta: Kompas Gramedia.
Lickona, Thomas. 2012. Educating For Character, Mendidik untuk Membentuk Karakter Terj.. Jakarta: Bumi Aksara.
Osguthorpe, Richard D .. (2008). On the Reasons We Want Teachers of Good Disposition and Moral Character. Journal of Teacher Education, VoL 59, No. 4, 288-299.
Sudrajat, A. 2011. Mengapa Pendidikan Karakter?. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun I, Nomor 1, Oktober 2011.
Tillman, Diane & Colomina, Pilar Quera. 2004. LVEP Educator Training Guide, Terj. LVEP Panduan Pelatihan untuk Pendidik. Jakarta: Grasindo.
Zuchdi, D. 2011. Model Pendidikan Karakter Terintegrasi: Dalam Pembelajaran dan Pengembangan Kultur Sekolah. Yogyakarta:
UNYPress.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.