Perbedaan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak

Main Article Content

Siti Umairoh
Ichsan Ichsan

Abstract

This research is motivated by an interest in the independence of group A children at RA Averous Bogoran Trirenggo Bantul. This study aims to determine the independence of group A children, parental tendencies, and differences in parenting parents towards the independence of group A children in RA Averous Bogoran Trirenggo Bantul. This type of research is quantitative research. The variables in this study include the variable parenting (Independent) and independence variable (Dependent). Respondents in this study were 34 children and parents from group A at RA Averous Bogoran Trirenggo Bantul. The results of the study in Aorous RA Bogoran Trirenggo Bantul group A obtained the results of the average independence of children in the low category of 5.88%, independence with the medium category as much as 26.48% and independence with a high category of 67.64%. For the authoritarian parenting trend of 11.77%, liberal parenting was 8.82%, and democratic parenting was 79.41%. Based on the results of statistical calculations using one way ANOVA test obtained F 45,393 with a significance value of 0,000 (0,000 <0,05), indicating that there are differences in parenting parents towards independence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Umairoh, S., & Ichsan, I. (2019). Perbedaan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(3), 157–164. https://doi.org/10.14421/jga.2018.33-02
Section
Articles

References

Alwi, H, & dkk. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi ke 3. Jakarta: Balai Pustaka.
Ambarsari, E. Peningkatan Kemandirian Anak Melalui Metode Pembiasaan Usia 4-5 Tahun Di Taman Kanak-kanak Mujahidin 1. Jurnal.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azwar, S. (2005). Dasar-dasar Psikometri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azzeti, M. A. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Barnadib, S.I. (1980). Pengantar Ilmu Pendidikan Sistematis. Yogyakarta: FIP IKIP.
Desmita. (2007). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Fadlillah, & Khoridha. (2013). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Ghazali, I. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: UNDIP Press.
Hadjar, I. (1996). Dasar-dasar Metodologi Kuantitatif Dalam Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Hasan, M. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini. Jogjakarta: Diva Press.
Helmawati. (2014). Pendidikan Keluarga: Teoritis dan Praktis. Banddung: Remaja Rosdakarya.
Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak, Jilid 1. Terj. Med. Meitasari Tjandrasa dkk. Jakarta: Erlangga.
Iswidharmanjaya, D., Swastiningrum, B. S, & Beranda Agency. (2008). Bila Anak Usia Dini Bersekolah. Yogyakarta: Elex Media Komputindo.
Kesuma, D. dkk. (2011). Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Komalasari dkk. (2011). Asesmen Teknik Non Tes Perspektif BK Komprehensif. Jakarta: PT. Indeks.
Lickona, T. (2012). Character Matters Persolan Karakter Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas, dan Kebijakan yang Penting Lainnya. Terj. Juma Abdu Wamaungo dan Jean Antones Rudolf Zien. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Mulyadi, S. (2002). Membantu Anak Balita mengelola Ketakutan. Jakarta: Erlangga.
Mutmainah, F. (2016). Pengaruh Secure Attachment Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini Di RA Muslimat NU 1 Beliung Poncokusumo Malang, Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Nazir, M. (2003). Metodologi Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Novan A, & Wiyana. (2014). Bina Karakter Anak Usia Dini; Panduan Orang Tua dan Guru dalam Membentuk Kemandirian dan Kedisiplinan Anak. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Prayitno, I. (2003). Anakku Penyejuk Hatiku. Bekasi: Pusaka Tarbiatuna.
Qoyyim Ibn., Al-Jauzziyah. Tuhfah al-Maudud bi Ahkam al-Maulud. (2001). Diterjemahkan oleh: Fauzi Bahreisy. Jakarta: PT. Serambi Ilmu Semesta.
Rahayu, T. (2014). Peningkatan Kemandirian dalam Menyelesaikan Masalah Sederhana melalui Metode Proyek pada Anak TK A di TK IT Ibnu Khaldun, Skripsi. Yogyakarta: UNY.
Rahmawati, & Kuswanti, A.(2007). Jakarta: Penerbit Erlangga.
Santoso, S. (2003). Statistik Multivariat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Santrock, J. W. (2002). Life-Span Development Perkembangan Masa Hidup, Edisi Kelima. Terj. Juda Dumanik dan Achmad Chusairi. Jakarta: Erlangga.
Santrock, J. W. (2007). Child Development, Edisi Kesebelas Jilid I. Penerjemah: Mila
Sedarmayanti dan Hidayat, S. (2011). Metodologi Penelitian. Bandung: Mandar Maju.
Semiawan, C. R. (2009). Penerapan Pembelajaran pada Anak. Jakarta: Indeks.
Siregar S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.
Solihudin, I. (2016). Hypnosis for Parents. Bandung: PT. Mizan Pustaka.
Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian K.uantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryabrata, S. (2000). Pengembangan Alat Ukur Psikologis. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Tridhonanto. A, & Beranda Agency. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Winarsih (2010). Hubungan Pola Asuh dengan Kemandirian Belajar, Skripsi. Surakarta: UMS.
Yamin, M, & Sunan, J. S. (2013). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Gaung Persada Press Group.
Yuliani, A. . Tanpa Tahun. Penanaman Nilai Kemandirian Pada Anak Usia Dini (Studi Keluarga RW 05 Kelurahan Sindangkasih Kecamatan Beber Cirebon), tanpa volume dan tanpa nomor jurnal, (Online), (http://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/5420/3716), diakses pada tanggal 3 Maret 2018.
Yumusiyah, R. E. . Upaya Guru dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini (Studi Kasus di Play Group Aisyah Nur’aini Yogyakarta), Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenada Media.