Shi’ite Ideology Bias in Al-Qummi Tafsir: Study of Ali Imran and Al-Nisa’ Chapters

Main Article Content

Ahmad Zainal Abidin

Abstract

The study of political bias in Quranic commentary is of great interest following the contexts that led to its emergence. The verse of the Qur'an is often used as a legitimation of understanding in religious discourse. The study of al-Qummi's commentary explains how the verses of the Qur'an are understood in such a way by a person living in the certain context to favor the Shi'a school and attack its opponents. It also explains how the interpretation becomes a field of meaning contestation. This tendencies were found in al-Qummi commentary on Alu Imran and al-Nisa’ Surahs. The presence of such a biased interpretation can not be separated from the author's cultural and social political context as he lives in the midst of contests, rivalries and political intrigues of Muslim groups in a particular era in history.

[Kajian tentang bias politik dalam tafsir Al-Quran sangat menarik dilakukan terkait konteks yang menyebabkan kemunculannya. Ayat Al-Qur'an sering digunakan sebagai legitimasi pemahaman dalam wacana agama. Dengan menggunakan pendekatan historis dan komparatif, studi terhadap tafsir al-Qummi ini menemukan bagaimana ayat-ayat Al Qur'an dipahami sedemikian rupa oleh seseorang yang hidup dalam konteks tertentu untuk mendukung madzhab Syiah dan menyerang lawan-lawan politik. Penafsiran yang demikian berbeda dengan   Al-Qur ’an dan Tafsirnya karya dari Tim Kementerian Agama. Studi juga menemukan bagaimana tafsir al-Quran menjadi medan kontestasi makna antar kelompok. Kecenderungan ini ditemukan dalam penafsiran al-Qummi tentang surah Ali Imran dan al-Nisa’. Kemunculan interpretasi yang bias seperti itu tidak dapat dipisahkan dari konteks budaya dan sosial politik al-Qummi ketika ia hidup di tengah-tengah persaingan dan intrik politik antara kelompok Muslim di era tertentu dalam sejarah Islam.]

Article Details

How to Cite
Abidin, Ahmad Zainal. “Shi’ite Ideology Bias in Al-Qummi Tafsir: Study of Ali Imran and Al-Nisa’ Chapters”. ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 19, no. 2 (October 23, 2018): 185–197. Accessed February 3, 2025. https://ejournal.uin-suka.ac.id/ushuluddin/esensia/article/view/1594.
Section
Articles

References

Abidin, Ahmad Zainal. “Tafsīr Al-Qummī Dan Politik: Telaah Atas Kecenderungan Tashayyu’ Dalam Penafsiran Surat Al-Baqarah.” Al-Tahrir 16, no. 2, November (2016): 439–59. https://doi.org/10.21154/al- tahrir.v16i2.483.

Abu Zahrah, Muhammad. Tarikh Al-Mazahib Al- Islamiyyah. Beirut: Dār Fikr, t.t.

Ahmad, al-Mahdi Lidin Allah. Kitab Al-Munyah Wa Al-’Amal Fi Syarh Al-Milal Wa an-Nihal. Beirut: Dār Fikr, 1979.

Albahi, Muhammad. Al-Janib Al-Ilahi Min Al- Tafkir Al-Islami. Qahirah: Dar ihya’ al-Kutub al-’Arabiyyah, 1948.

Aram, Mohammad Reza. “The Classical Tafsir Works Of Both Shias And Sunnis On The Interpretation of The Mustaqarr And Mustawda.” European Journal of Science and Theology 11, no. 4, Agustus (2015): 13–22.

Asy-Syahrastani, Abd al-Fath ’Abd al-Karim. Al-Milal Wa Al-Nihal. Beirut: Dār Fikr, t.t.

Dzikron, Mohammad. “Kontruksi Takwil Dalam Perspektif Syiah.” Tarjih: Jurnal Tarjih Dan Pengembangan Pemikiran Islam 11, no. 1 (2013): 21–30.

Fikriyati, Ulya. “Corak Akhbārī Dalam Tafsir Syi’ah Kajian Atas Al-Burhān Fī Tafsīr Al-Qur ’ān Karya Sayyid Hāsyim Al-Bahrān.” SUHUF: Jurnal Pengkajian Qur’an Dan Budaya 5, no. 2 (2012): 189–213. https://doi. org/10.22548/shf.v5i2.39.

Ghafur, Waryono Abdul. “Millah Ibrahim Dalam Al-Mizan Fi Tafsir Qur ’an.” Thesis, UIN Sunan Kalijaga, 2008.

Kementerian Agama RI. Qur’an Dan Tafsirnya. Jakarta: Lentera Abadi, 2010.

Kohlberg, Etan. “Some Imāmī-Shī’ī Views on Taqiyya.” Journal of the American Oriental Society 95, no. 3, Juli–September (1975): 395–402. https://doi.org/10.2307/599351.

Milyat{an, Abd Allāh Sālim. Banū Umayyah’Alā Minbar Al-Rasūl Fi Mutūn Al-Tafsīr Al-Siyāsi Li Al-Qur’ān Al-Karīm. Kairo: Ru’yah, 2012.

Mulyono, Slamet. “Pergolakan Teologi Syiah-Sunni: Membedah Potensi Integrasi Dan Disentegrasi.” ULUMUNA 16, no. 2, Desember (2012): 245–78. https://doi. org/10.20414/ujis.v16i2.185.

Musolli. “Ideologisasi Mazhab Syiah Di Balik Periodesasi Sejarah Tafsir Qur ’an.” Empirisma 24, no. 1, Januari (2015): 38–46. https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i1.4.

Qummi, Ali bin Ibrahim al-. Tafsīr Al-Qummi. Edited by al-Sayyid al-Tayyib al-Musawi al-Jazāiri. 1st ed. Qum: Muassasah Dār al-Kitāb li al-Tibā’ah wa al-Nasyr, 1303.

Rahnamaei, Ahmad. “The Shi’i Approach to the Interpretation of the Qur ’an: Two Classical Commentaries.” Autumn Vol. 10, no. 3 (2009).

Razaki, Abu Qasim. “Pengantar Kepada Tafsir Al-Mizan.” Al-Hikmah, no. 8, Rajab–Ramadhan (1413).

Rohmana, Jujun. “Qur ’an and Exegesis in History.” Journal Teks, no. 1 (n.d.): 2012.

Sugito. “Nikah Mut’ah Dalam Perspektif Tafsir Syi’ah-Sunni (Telaah Tafsir Al-Mizan Dan Al-Durul Mantsur).” Skripsi, IAIN Tulungagung, 2014.

Zahir, Ihsan Ilahi. As-Syi’ah Wat-Tasyayyu’. Lahore: Iradah Tarjuman al-Sunnah, 1984.