Pengaruh Penggunaan Aplikasi Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas X MAN 4 Kebumen

Authors

  • Aulia Karima Zuhda Utami Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Dudung Hamdun Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/edulab.2020.51-02

Keywords:

Kahoot Application, Motivation, Arabic Learning

Abstract

This study aims to determine the difference between the motivation of learning Arabic experimental class (which uses the kahoot application) and the control class (not using the kahoot application) in class X MAN 4 Kebumen. This research is a quasi experimental research. The research sample was taken by purposive sampling technique and class X IPA 1 was taken as a control group and class X IPA 2 as an experimental group. Data collection is done by using a questionnaire, observation and documentation. The instrument validity test was performed using the product moment correlation formula. Reliability test using the Cronbach Alpha formula. Data analysis was performed with prerequisite test analysis and hypothesis testing. The results showed that there were significant differences between the motivation of learning Arabic in the control class and the experimental class. This is indicated by the significance value in the t test of 0.018 <0.05. The average post-test of the experimental class is higher than the average of the post-test of the control class (98,735> 92,363).

Keywords: Kahoot Application, Motivation, Arabic Learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, Winda. “Eksperimentasi Penggunaan Youtube dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa kelas VIII di MTs N 10 Sleman Tahun Pelajaran 2018/2019”, Yogyakarta : Perpustakaan UIN Sunan Kalijaga, 2019.

Barus, Irma Rasita Gloria dan Tatie Soedewo. “Penggunaan Media Kahoot! dalam Pembelajaran Struktur Bahasa Inggris (Studi Kasus : Mahasiswa Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor”, dalam Jurnal Seminar Nasional : Teknologi terapan berbasis kearifan local (SNT2BKL),tt, http://ojs.uho.ac.id/index.php/snt2bkl/article/download/5364/4000

Boden, Gemma M & Lindsay Hart. “Kahoot! Game-based Student Respon System”, Compass: Journal of Learning and Teaching, Vol 11, No.1, 2018.

Djaali. Psikologi Pendidikan, Jakarta : PT Bumi Aksara, 2017.

Djamarah, Syaiful Bahri. Psikologi Belajar, Jakarta : Rineka Cipta, 2011.

Fitryanisa, dan Sonia Mu’tasimatul Azimah. “Media Pembelajaran Kahoot dalam Pembelajaran Bahasa Arab di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang”, (SEMNASBAMA (SEMINAR NASIONAL BAHASA ARAB) III, 2019).Vol3,http://prosiding.arabum.com/index.php/semnasbama/article/view/441 diakses pada tanggal 30 September 2019 pukul 19.35 WIB.

Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar, Jakarta : Bumi Aksara, 2007.

Ken, Achles. “Perbedaan Minat Siswa dalam Mengerjakan Kuis Tradisional dan Kuis Kahoot untuk Materi Garis dan Sudut Siswa Kelas VII D SMP Negeri 16 Yogyakarta”, Yogyakarta:Perpustakaan Universitas Sanata Darma Yogyakarta, 2019.

Kusumastuti, Flaviana Siwi. “Perbedaan Respon Siswa terhadap Penggunaan Kuis Klasik dan Kuis Kahoot”, Yogyakarta : Perpustakaan Universitas Sanata Dharma, 2018.

Latipah, Eva. Pengantar Psikologi Pendidikan, Sleman: PT Pustaka Insan Madani, 2012.

Mulyatiningsih, Endang. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan, Bandung : PT Remaja Rosdakarya, 2011.

Ningrum , Gres Dyah Kusuma. “Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Berbasis Game Edukasi Kahoot! Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa”, Dalam jurnal Sintang: STKIP Persada Katulistiwa. 2018.Vol.9,http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/VOX/article/view/32/29.

Rasyad, Azhar. Media Pembelajaran, Jakarta : PT RajaGrafindo Persada, 2011.

Riduwan dan Akdon. Rumus dan Data dalam Aplikasi Satistika, Jawa Barat : Alfabeta, 2010.

Sadirman. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta : PT RajaGrafindo Persada, 2011.

Santoso, Singgih. Menguasai Statistik dengan SPSS 25, Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2018.

Santrock, John W. Psikologi Pendidikan Edisi Kedua, Jakarta : Kencana, 2013.

Siregar, Eveline & Hartini Nara. Teori Belajar dan Pembelajaran, Bogor : Ghalia Indonesia, 2011.

Sugiyono. Cara Mudah Menyusun, Skripsi, Tesis, Dan Disertasi, Bandung: Alfabeta, 2014.

. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung : Alfabeta, 2015.

Sumarso. Pembimbingan Guru Membuat Kuis Online Kahoot dengan Combro, Sleman : Deepublish, 2019.

Uno, Hamzah B. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan, Jakarta: Bumi aksara Hamzah, 2007.

Utami, Deka Dyah. “Kahoot & Assure,Sebuah Kombinasi Gamefikasi & Model Pembelajaran Untuk Membangun Partisipasi Aktif, Motivasi Dan Pengalaman Belajar Siswa”, http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_391866216721.pdf, diakses pada 30 September 2019.

Wahab, Muhbib Abdul. “Peran Bahasa Arab dalam Pengembangan Ilmu dan Peradaban Islam”, dalam jurnal Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol.1, 2014.

Widoyoko, Eko Putro. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian, Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2017.

Downloads

How to Cite

Aulia Karima Zuhda Utami, & Dudung Hamdun. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas X MAN 4 Kebumen . Edulab : Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 5(1), 20–31. https://doi.org/10.14421/edulab.2020.51-02

Issue

Section

Articles