932

Views

498

Downloads

Original article
Open Access

Implementasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pengembangan Pendidikan Berwawasan Lingkungan Hidup Bagi Anak Usia Dini di RA UIN Sunan Kalijaga dan Tk Khalifah

Rohinah Rohinah
Pages: 1-14
|
Published: Aug 1, 2017
Section:

Main Article Content

Abstract

The research analyzes the implementation of Islamic values in the education of environmental conception. The subject of this research are the early childhood of two schools that have different principles. Applied Islamic values in the education of environmental conceptionmake the early childhood not only realize their environment but also keeping the world, hence they realize their environment and the world from now that following Islamic rules. The type of applied the education of environmental conceptioncan be used as alternative method for teacher in teaching. So that they can build Indonesia; a healthy country, by the students’ creativity. The applied this education program should have educative values, participation and constancy. This research shows that the environmental education can be created optimally by different methods which depend on the early childhood’s condition and matters toward continuous development of this country.

Keywords:

Early Childhood Education of Environmental Conception Islamic Values

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite

Rohinah, R. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pengembangan Pendidikan Berwawasan Lingkungan Hidup Bagi Anak Usia Dini di RA UIN Sunan Kalijaga dan Tk Khalifah. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 1–14. Retrieved from https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/alathfal/article/view/1539

References

Murtadho, Ali. Madrasah dan Pengembangan Pendidikan Berwawasan Lingkungan. dalam Jurnal Analisis. Volume IX, Nomor 2, Desember 2011.

Hidayat, Ara. Pendidikan Islam dan Lingkungan Hidup.Jurnal Pendidikan Islam, Vol IV, No. 2, Desember 2015.

Departemen Agama.Islam Untuk Pengembangan Ilmu Pengetahuan dan Lingkungan Hidup.Badan Penelitian dan Pengembangan Agama Depag: 1984.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1995.

Husen, Harun M. Lingkungan Hidup: Masalah, Pengelolaan dan Penegakan Hukumnya. Jakarta: Bumi Aksara. 1995.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2002.

Muhadjir, Noeng. Metodologi Penelitian Kualitatif. Cet. 3. Yogyakarta: Rake Surasin. 1996.

Suraida. Pendidikan Lingkungan dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Edu-Bio. vol. 4 tahun 2013.

Patmonodewo, Soemiarti. Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta: PT Asdi Mahastya, 2003.

Peraturan Menteri Lingkungan hidup No. 5 Tahun 2013 tentang pedoman pelaksanaan program adiwiyata. diunduh pada 1-8-2016.

Salim, Peter dan Yenny Salim. Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer. Jakarta: Modern English Press, 1991.

Razali. Buku Pedoman Pendidikan Lingkungan Hidup untuk Guru. Bapadalda Provinsi Kalimantan Barat: Kalimantan. 2006.

Keraf, Sonny A. Etika Lingkungan. Jakarta: Kompas Media Nusantara, 2002.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta. 2008.

Sumantri. Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. 2005.

Wanardi, Sunarto, dan Muchlidawati. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Kependudukan dan Lingkungan Hidup untuk Guru SD. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1997.