Exclusive Islam From The Perspective of Ibn Taymiyah

Main Article Content

Siti Mahmudah Noorhayati
Ahmad Khoirul Fata

Abstract

To build the idea of Islamic inclusiveness, Nurcholish Madjid made Ibn Taymiyah a reference. The definition of “Islam” as al-inqiyad, al-istislam, and al-ikhlash by Ibn Taymiyah became the foundation for Madjid to propagate the ideology of religious unity of the prophets, in the form of monotheism or submission only to Allah. But on the other hand there are many scholars who viewed the contrary, that Ibn Taymiyah was not an inclusive thinker. Instead he was the source of inspiration for the contemporary Islamic radicalism. This paper attempts to probe the religious ideas of Ibn Taymiyah. The focus of this paper is on the thought of Ibn Taymiyah on Islam and other religions, especially Judaism and Christianity. Research on some of his works showed that it is not quite right to conclude that Ibn Taymiyah was an inclusive thinker. There are, in fact, some of his ideas that seem to be inclusive as Madjid referred to. However, in-depth study on his thought showed that he had exclusive views on Islam. In addition to interpreting Islam linguistically, Ibn Taymiyah also considered that Islam brought by Prophet Muhammad is the true way of salvation. Meanwhile Judaism and Christianity have experienced deviations and therefore cannot guarantee the salvation of their adherents.

[Dalam upaya mengkonstruk pemikiran Islam inklusifnya, Nurcholish Madjib merujuk pemikiran Ibnu Taymiyah sebaga landasan definisi sikap keislaman. Bagi Ibnu Taymiyah, definisi Islam ialah sikap tunduk/patuh (al inqiyad), memberikan keselamatan (al Istislam), dan keluhuran budi (al ikhlas). Corak pendefinisian ini juga dijadikan Nurcholis Madjid untukmempropaganda kesatuan ideology kenabian dalam bentuk kesatuan ketuhanan dan kepatuhan hanya pada Allah. Pada sisi yang lain, pandangan Nurcholish Madji ini jauh berbeda dengan para cendikiawan muslim yang lain. Posisi Ibnu Taymiyah terkait sikap keislaman dikategorikan sebagai pemikir ekslufisme dan fundamentalisme. Bahkan, tidak jarang dari mereka, mengatakan jika ajaran Ibnu Taymiyah menjadi sumber pemikiran radikal di era sekarang. Oleh karena itu, artikel ini akan mencoba untuk mengeksplorasi ide Ibnu Taymiyah secara holistik, khususnya sikap inklusif-eksklusif terhadap agama lain. Pada kesimpulannya, berdasarkan karya pribadinya, membuat konklusi Ibnu Taymiyah sebagai pemikir Islam-Inklusif tidaklah, sepenuhnya benar. Ada banyak fakta sikap Ibnu Taymiyah yang berbeda dari pemikiran inklusif. Sebab, kalau diteliti secara mendalam, pemaknaan linguistic terhadap kata Islam sendiri bagi Ibnu Taymiyah adalah kepasrahan dan penyelematan yang datang dari Nabi Muhammad SAW. Dia masih menganggap bahwa agama lain merupakan wujud deviasi dari ajaran Islam. Serta, ketundukan mereka tidak akan membawanya pada keselamatan nantinya.]

Article Details

How to Cite
Noorhayati, Siti Mahmudah, and Ahmad Khoirul Fata. “Exclusive Islam From The Perspective of Ibn Taymiyah”. ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 18, no. 2 (October 20, 2017): 213–223. Accessed February 22, 2025. https://ejournal.uin-suka.ac.id/ushuluddin/esensia/article/view/1482.
Section
Articles

References

Azra, Azyumardi. Transformasi Politik Islam: Radikalisme, Khilafatisme, dan Demokrasi. Jakarta: Prenamedia Group, 2016.

Eliade, Mircea (ed.). The Encyclopedia of Religion, Vol. 11. New York: Mac Millan Publ. Comp., and London: Collier Mac Millan Publ., 1987.

Haron, Zulkarnain And Nordin Hussin. a study of salafi Jihadist Doctrine and The Interpretation of Jihad by Al Jama’ah al Islamiyah, in Kemanusiaan Journal, Vol 20, No 2, 2013.

Hick, John. “Religious Pluralism,” dalam The Encyclopedia of Religion, Vol. 11, ed. Mircea Eliade. New York: Mac Millan Publ. Comp., dan London: Collier Mac Millan Publ. 1987

Hidayat, Komaruddin. “Membangun Teologi Dialogis dan Inklusivistik,” dalam Komaruddin Hidayat dan Ahmad Gaus AF (ed), Passing Over: Melintasi Batas Agama. Jakarta: Gramedia, 2001

Hidayat, Komarudin dan Nafis, Muhammad Wahyuni. Agama Masa Depan: Perspektif Filsafat Perennial. Jakarta: Gramedia, 2003.

Kathir, Isma’il ibn. Tafsir al-Qur ’an al-’Adhim, juz I. Riyad: Dar Alam al-Kutub, 1997.

Lewis, Bernard., et.al (ed). The Encyclopaedia of Islam Vol III. Leiden & London: EJ Brill & Luzac & Co, 1979

Madjid, Nurcholish. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina, 1992

Al-Mawardi. Tafsir al-Mawardi, juz I. Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyah, tt.

Mubarak, M. Zaki. Dari NII ke ISIS; Transformasi ideology dan Gerakan Islam dalam Islam Radikal Kontemporer di Indonesia Kontemporer, in Jurnal Episteme, Vol 10, No 1, Juni 2015.

Rahman, Budhy Munawar. Islam Pluralis: Wacana Kesetaraan Kaum Beriman. Jakarta: Paramadina, 2001.

Roy, Oliver. Genealogi Islam Radikal (Yogyakarta: Genta Press, 2005), 37, Greg Fealy & Anthony Bubalo, Jejak Kafilah, translated by Akh. Muzakki. Bandung; Mizan, 2004.

Rubaidi, Ahmad. Radikalisme Islam, Nahdlatul Ulama’, dan Moderatisme Islam di Indonesia. Surabaya, Logung Pustaka, 2008.

Sholeh, Badrus. dari JI ke ISIS; Pemikiran Strategis dan Taktis Gerakan Terorisme di Asia Tenggara, in Jurnal Hubungan Internasional, Vol 5 No 2 Oktober2016-Maret 2017.

Sirry, Mun’im A. “Pluralisme Agama,” Majalah Ummat, 33, edisi 1 Maret 1999/13 Dzulkaidah 1419.

Sirry, Mun’im (Ed). Fiqih Lintas Agama. Jakarta: Paramadina & TAF, 2004.

Sukidi. Teologi Inklusif Cak Nur. Jakarta: Kompas, 2001.

Al-Tabari, Ibn Jarir. Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Qur ’an, Juz I. Beirut: Dar al-Kutub al- Ilmiyah, 1992.

Al-Tabari. Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Qur ’an, Juz III. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah, 1992.

Taymiyah, Ibn. Al-Jawab al-Sahih li Man Baddala Din al-Masih Juz I. Saudi Arabia: Dar al-’Ashimah, 1999.

Taymiyah, Ibn. Al-Tafsir al-Kabir, juz III. Beirut: Dar al-Kutub al-’Ilmiyah, tt.

Taymiyah, Ibn. Iqtido’ al-Shirat al-Mustaqim Mukhalafah Ashab al-Jahim. Tt.: Jam’iyyah Ihya’ al-Turath al-Islamiy, tt.