Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsanawiyah

Main Article Content

M Syamsul Ma’arif
M. Syamsul Ma’arif

Abstract

Choosing good Arabic textbooks determines the quality of Arabic learning in the classroom. This paper aims to identify and compare the quality of the Arabic language textbooks at Islamic junior high school levels seen from the aspect of content, presentation, language, and graphic. The object of research is the book of  D Hidayat, Maman Abdul Djalil, and A. Syaekhuddin and Hasan Saefullah. The results showed that all three of the Arabic language textbooks have advantages and disadvantages. In general, the Arabic textbook work of A. Syaekhuddin and Hasan Saefullah is better than the other two books.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ma’arif, M. S., & M. Syamsul Ma’arif. (2015). Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 209–234. https://doi.org/10.14421/jpi.2015.41.209-234xxx
Section
Articles

References

Abdurrahman bin Ibrahim al-Fauzani, dkk., Durus ad-Daurah at-Tadribiyyah li Mu’allimi al-Lughah al-Arabiyyah li Ghairi an-Natiqina biha; al-Janib an- Nadzari, Riyadh: Mu’assasah al-Waqf al-Islami, 1426 H..

AECT “Association for Education and Communication”, dalam Koyo K, dkk., Media Pendidikan, Jakarta: Depdikbud, 1985.

Ahmad,H. M. Dkk, Pengembangan Kurikulum untuk IAIN dan PTAIS Semua Fakultas dan Jurusan Komponen MKDK, CV Pustaka Setia, 1998.

Al-Ghali,Usus I’dad al-Kutub al Ta’limiyyah li Ghairi al natiqina biha , Riyadh, Dar al-I’tishom, 1991. Asnawir dan Basyirudin Ustman, Media Pembelajaran, Jakarta: Ciputat Press, 2002. Asyrofi, Syamsuddin, dkk., Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Yogyakarta: Pokja Akademik UIN Sunan Kalijaga, 2006.

Hornby, A. S., Oxford Advanced Learners’s Dictionary, edisi ke-5, New York: Oxford University Press, 1995.

Makruf, Imam, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif, Semarang: Needs Pressm 2009.

Malik, Oemar, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2007. Muslich, Masnur, Text Book Writing, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2010.

Peraturan Menteri Agama RI No. 2 tahun 2008, tentang Standar Kompetensi Lulusan dan Standar Isi Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab Madrasah, Jakarta: Depag RI, 2008.

Pusat Perbukuan, Pemilihan dan Pemanfaatan Buku Teks Pelajaran yang Memenuhi Syarat Kelayakan, Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional, 2006.

Sumardi, Muljanto, Pengajaran Bahasa Asing; Sebuah Tinjauan dari Segi Metodologi, Jakarta: Bulan Bintang, 1975.

Tim Penyusun Pedoman Bahasa Arab Direktorat Jendral Bimbingan Masyarakat Islam, Pedoman Pengajaran Bahasa Arab pada Perguruan Tinggi Agama Islam, Jakarta, 1997.

Undang-Undang No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Widodo, Sembodo Ardi, “Model-Model Pembelajaran Bahasa Arab”, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab al-Arabiyyah, vol. 2, No. 2 Januari 2006.