Enhancing Student Morality Through Religious Extracurricular Activities in the COVID-19 Pandemic Era: A Case Study in Elementary Schools in Bogor City

Authors

  • Muhammad Hidayat Ginanjar Jurusan Tarbiyah STAI Al-Hidayah Bogor, Indonesia
  • Muhamad Syukur FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Indonesia
  • Rahman Rahman Jurusan Tarbiyah STAI Al-Hidayah Bogor, Indonesia
  • Irvansyah Irvansyah Staf Kesra Pemerintah Kota Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpi.2023.122.119-125

Keywords:

Religious extracurriculars, Student morality, COVID-19 pandemic, Case study methodology, Online learning

Abstract

Purpose – This study examines improving student morality through religious extracurricular activities during the COVID-19 pandemic in Bogor City, West Java elementary schools.

Design/methods/approach – Employing a case study method, this research was conducted at SDN Empang 02, Bogor City. Data was collected through participatory observation, in-depth interviews, and document analysis. Data analysis was performed interactively and reflectively to ensure validity through credibility, transferability, dependability, and confirmability criteria.

Findings – The findings indicate a significant improvement in students' morality at SDN Empang 02 Bogor during the COVID-19 pandemic. The religious extracurricular program, focusing on developing students' talents and interests, has been effectively planned, organized, implemented, and supervised.

Research implications – This study provides new insights into the importance of religious extracurricular activities in shaping student morality, especially in the context of the pandemic. These findings emphasize the need for a comprehensive and integrated approach to education, focusing on academic aspects and developing students' morality and character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa Norhikmah, Syahabuddin Nur, M. N. A. (2021). Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Proses Pembelajaran Akidah Akhlak Bagi Guru Dan Siswa Di Kota Amuntai. Proceeding Antasari International Conference, 2(1). https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/proceeding/article/view/5655

Arif, M. (2018). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Mengembangkan Minat dan Bakat Peserta didik. MA Al-Khoiriyyah.

Aziz, M. (2020). Ekstrakurikuler PAI: Dari Membaca Alquran Sampai Menulis Kaligrafi. Media Madani.

Bahri, M. F. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Menggunakan Tes Terintegrasi Agama dan Sains dalam Pembelajaran PAI di SMA. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02).

Fatah, N. (2013). Landasan Manajemen Pendidikan. Rosdakarya.

Ginanjar, M. . & N. K. (2017). Pembelajaran Akidah Akhlak dan Korelasinya dengan meningkatkan Akhlak Al-Karimah Peserta Didik. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 06(02).

H.Y.S. Santosa Giriwijoyo, D. Z. S. (2012). Ilmu Faal Olahraga (Fisiologi Olahraga): Fungsi Tubuh Manusia Pada Olahraga Untuk Kesehatan Dan Prestasi. Remaja Rosdakarya.

Hadi, S. (2021). Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan dalam Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik di SMP Negeri 1 Pacet Mojokerto. Juansa, XIV(2). https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/article/view/6301

Hasan, S. H. (2010). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Imperial Bhakti Utama.

Khanifatul. (2014). Pembelajaran Inovatif. Ar-Ruzz Media.

Komalasari, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Refika Aditama.

Kulsum, R. U. (2017). Strategi Internalisasi Nilai Nilai Akhlak Dalam Perencanaan Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Di Madrasah Ibtidaiyyah. Al-Makrifah, 14(01), 34–52. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jba/article/view/9443

M. Nasrul Hidayah, Faridah Ohan, A. W. (2022). Studi Pengelolaan Program Ekstrakurikuler Di Era Pandemi SMA Negeri 1 Polewali. PINISI JOURNAL OF EDUCATION, 1–10. http://eprints.unm.ac.id/24480/1/Jurnal M.Nasrul Hidayah 1743042007.pdf

Majid, A. (2011). Perencanaan Pembelajaran; Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Remaja Rosdakarya.

Marzuki, S. W. dan M. (2016). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Peserta Didik di SMP Negeri 2 Windusari Magelang. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1).

Matin. (2015). Perencanaan Pendidikan: Perspektif Proses dan Teknik dalam Penyusunan Rencana Pendidikan. Rajawali Pers.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Peneltian Kualitatif (Revisi). Remaja Rosda Karya.

Muhammadi, S. I. & A. H. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Peduli Sesama Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Relawan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(01).

Mz, S. R. (2018). Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 07(1).

Nasharuddin. (2015). Akhlak Ciri Manusia Paripurna. Rajawali Pers.

Nugraha, Y. dan L. R. (2019). Faktor-faktor pendukung dan penghambat pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler dalam pembinaan karakter disiplin siswa. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 3(2), 64–70.

Ornstein, L. &. (2012). Educational Administration Concepts and Practices. TLB House.

PAI, T. D. (2016). Bunga Rampai Penelitian Dalam Pendidikan Agama Islam. Deepublish.

Purnama, S. (2018). Abdullah Nashih ‘Ulwan’s Technological Contribution toward the Development of Islamic Early Childhood Education. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 47–77. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/JPI/article/view/1758

Ratnawati. (2010). Aplikasi Quantum Learning. Jurnal Pendidikan Islam, XIV(I).

Rusydi, I. (2018). Pengaruh Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Hubungannya dengan Akhlak Siswa di Sekolah (Penelitian di Mts Al-ghozali Kab. Indramayu). Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1), 133–140. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v4i1.84

Samsul, Amin, M. (2016). Ilmu Akhlak. Amzah.

Sanjaya, W. (2010). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Pernada Media Group.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29–39.

Sunaengsih, C. (2017). Buku Ajar Implementasi Pendidikan. UPI Sumedang Press.

Sutarto. (2019). Lingkungan Pendidikan Dalam Perspektif al-Qur’an dan Implementasinya Terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02).

Taufik, R. (2015). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler Berbasis Pengembangan Karakter Siswa. MAPEN: Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(4).

Terry, G. R. (2012). Prinsip-Prinsip Manajemen. Bumi Aksara.

Usman, Moh. Uzer and Setiawati, L. (1993). Upaya optimalisasi kegiatan belajar mengaja (Pertama). Remaja Rosdakarya.

Usman, H. (2013). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset pendidikan edisi 4. Bumi Aksara.

Wena, M. (2010). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional (F. Yustianti (ed.)). Bumi Aksara.

Yustisia, N. (2012). Hypnoteaching Seni Mengeksplorasi Otak Peserta Didik. Ar-Ruzz Media.

Yusuf, U. A. (2017). Manajemen Pendidikan Akhlak Menurut Abdullah Nashih Ulwan (Studi Kitab Tarbiyah Al-Aulad Fi Al-Islam). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).

Downloads

Published

29-12-2023

How to Cite

Ginanjar, M. H., Syukur, M., Rahman, R., & Irvansyah, I. (2023). Enhancing Student Morality Through Religious Extracurricular Activities in the COVID-19 Pandemic Era: A Case Study in Elementary Schools in Bogor City. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 119–125. https://doi.org/10.14421/jpi.2023.122.119-125