Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Di Sekolah

Main Article Content

Erlan Muliadi

Abstract

The theology subject taught at the school tends merely to reinforce the faith and its achievements to go to heaven without consciousness for having a dialogue with other religions. These conditions make religious education very exclusive and intolerant. Whereas, nowadays pluralism era, religious education must be done the philosophical paradigmatic reorientation of how to make students understand about religion more inclusive, pluralistic, multicultural, humanistic, dialogue, persuasive, contextual, substantive, and socially active. Therefore, in this study emphasizes the importance of the development of multicultural education in schools through a number of Islamic religious education materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muliadi, E. (2012). Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 55–68. https://doi.org/10.14421/jpi.2012.11.55-68
Section
Articles

References

Achmad, Nur ed. Pluralitas Agama Kerukunan Dalam Keragaman. Jakarta: PT. Gramedia, 2001.

Freire, Paulo, Pendidikan Sebagai Praktek Pembebasan, terj. Alois A. Nugroho. Jakarta: Gramedia, 1984.

La Belle, Thomas J & Christoper R. Ward, Multiculturalism and Education: Diversity and Its Impact on Schools and Society. United States: State of University of New York press, 1994.

Maksum, Ali, Pluralisme dan Multikulturalisme Paradigma Baru Pendidikan Agama Islam di Indonesia. Yogyakarta: Aditya Media, 2011.

Mahfud, Choirul, Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Madjid, Nurcholish, Masyarakat Madani dan Investasi Demokrasi: Tantangan dan Kemungkinan. Republika, 10 Agustus 1999.

Masngud, Pendidikan Multikultural: Pemikiran dan Upaya Implementasinya. Yogyakarta: Idea Press, 2010.

Muhaimin, Rekonstruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum hingga Strategi Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2009.

Muhajir, As`ari, Ilmu Pendidikan Perspektif Kontekstual. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.

Nata, Abudin, Ilmu Pendidikan Islam Dengan Pendekatan Multidisipliner. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2009.

Nuryatno, M. Agus, Mazhab Pendidikan Kritis: Menyikap Relasi Pengetahuan, Politik, dan Kekuasaan. Yogyakarta: Resist Book, 2008.

Nursisto, Membumikan Pembelajaran Agama Islam. Yogyakarta: AdiCita, 2008.

Prasetyo, Eko, Orang Miskin Dilarang Sekolah. Yogyakarta: Resist Book, 2011. Sadir, Darwis, “Piagam Madinah”. Al-Qanun: Jurnal Pemikiran dan Pembaharuan Hukum Islam, Vol. 5, No. 1, Juni 2003.

Tilaar, H.A.R, Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo, 2002