Pendidikan Agama Islam Berbasis Anti Terorisme di SMA
Main Article Content
Abstract
“PAI” teachers are required to be able to create a healthy climate of religios to avoid the Islamic radicalism in high school. One effort that can be done by the”PAI” teachers is to practice the de-radicalization of Islamic education through the integration of education values on anti-terrorism in teching-learning of “PAI”. The educational values of antiterrorism that will be integrated in the teching-learning of “PAI” included citizenship, compassion, courtesy, fairness, moderation, respect for the other, respect for the creator, self control, and tolerance. Then, they are integrated into the learning objectives, learning materials, learning experiences, and evaluation of learning.
Downloads
Article Details
References
Alwi, Hasan, dkk, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta : Balai Pustaka, 2002.
Arifin, Anwar, Memahami Paradigma Baru Pendidikan Nasional dalam Undang- Undang Sisdiknas. Jakarta : Depag RI, 2003.
Arifin, Zainal, Evaluasi Pembelajaran: Prinsip dan Prosedur, Bandung: Rosda, 2012.
Desmita, Psikologi Perkembangan Peserta Didik : Panduan bagi Orang Tua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, dan SMA. Bandung: Rosda, 2009.
Hasan, Aliah B. Purwakania, Psikologi Perkembangan Islami : Menyingkap Rentang Kehidupan Manusia dari Prakelahiran hingga Pasca Kematian. Jakarta : Rajawali Press, 2006.
M. Munir, Komando Kewilayahan TNI AD dalam Upaya Pencegahan Terorisme, Jurnal Yudhagama, Vol. 31 No. 4 Desember 2011.
Nadia, Zunly, “Akar-akar Radikalisme Islam dalam Tafsir Fi Zilal al-Qur’an Karya Sayyid Quth”, Jurnal Mukaddimah, Vol. 18 No. 2, Tahun 2012.
Permendiknas No. 23 Tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan.
Prahara, Erwin Yudi, Materi Pendidikan Agama Islam, Ponorogo: STAIN Ponorogo Press, 2009.
Salenda, Kasjim, Terorisme dan Jihad dalam Perspektif Hukum Islam, Jakarta: Depag RI, 2009.
Samani, Muchlas dan Hariyanto, Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung : Rosda, 2011.
Sudjana, Eggi, Islam Fungsional, Jakarta: Rajawali, 2008.
Syah, Darwyn, Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta: GP Press, 2007.
Ath-Thahhan, Musthafa Muhammad, Rekonstruksi Pemikiran Islam Menuju Gerakan Islam Modern. Terjemahan. Salafuddin Abu Sayyid dan Jasiman. Solo : Era Intermedika, 2000.