Preschool Curriculum System Innovation in the Philippines and Indonesia

Inovasi Sistem Kurikulum Prasekolah di Filipina dan Indonesia

Authors

  • Nur Cahyati Ngaisah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Firman Priyo Suhasto UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Kulsum Nur Hayati UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14421/edulab.2022.72.06

Keywords:

Curriculum Innovation, Philippine and Indonesian Education Systems, PAUD

Abstract

The curriculum system in education becomes one of the identities of various countries. The Philippines and Indonesia have different curricula from multiple factors in realizing the nation's ideals, to educate generations who are experts in their fields. The purpose of this research is to find out the curriculum innovations applied in the educational process both domestically and abroad,  one of them is the Philippines which possesses excellence in various educational programs. This research uses a qualitative approach with a literature study method that uses secondary data from multiple national and international journal articles. As for the data analysis technique, it uses qualitative analysis techniques in a deductive way from discussing the preschool education system converging into the curriculum used in the Philippines and Indonesia. The findings from this study are that the education system in Indonesia has almost the same quality as foreign countries. The Philippines designed the K-12 curriculum implemented in preschool by developing various aspects of child development to prepare the child to enter primary school. While in Indonesian curriculum prepares children with disabilities in cognitive development so that they ignore other developments because several elementary school institutions require children to be able to read, write and count.

Abstrak

Sistem kurikulum dalam pendidikan menjadikan salah satu identitas dari berbagai negara. Filipina dan Indonesia memiliki kurikulum yang berbeda dari berbagai faktor dalam mengujudkan cita-cita bangsa, untuk mencerdaskan generasi-generasi yang ahli dibidang kemampuannya. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui inovasi kurikulum yang digunakan dalam proses pendidikan baik di dalam negeri maupun luar negeri, salah satunya yaitu negara Filipina yang memiliki keunggulan diberbagai program pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi pustaka yang menggunakan data sekunder dari berbagai artikel jurnal nasional dan internasional. Sedangkan untuk teknik analisis data menggunakan teknik analisa kualitatif dengan cara deduktif dari pembahasan sistem pendidikan prasekolah merucut kedalam kurikulum yang digunakan di negara Filipina dan Indonesia. Temuan dari penelitian ini bahwa sistem pendidikan di Indonesia memiliki kualitas yang hampir sama dengan kurikulum mancanegara. Filipina merancang kurikulum K-12 yang diterapkan prasekolah dengan mengembangkan berbagai aspek perkembangan anak untuk mempersiapkan anak ke jenjang Sekolah Dasar. Dan Indonesia untuk mempersiapkan anak terfokus pada perkembangan kognitif sehingga mengabaikan perkembangan yang lain karena beberapa lembaga Sekolah Dasar yang menuntut anak sudah bisa membaca, menulis dan berhitung.

Downloads

References

Adesina, Akinwumi A., and Moses M. Zinnah. ‘Technology Characteristics, Farmers’ Perceptions and Adoption Decisions: A Tobit Model Application in Sierra Leone’. Agricultural Economics 9, no. 4 (1993): 297–311. https://doi.org/10.1111/j.1574-0862.1993.tb00276.x.

Annisa, Nor, Noor Padilah, Reni Rulita, Renny Yuniar, and Nita Priyanti. ‘Model Pembelajaran Homeschooling Pendidikan Anak Usia Dini’. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 4, no. 1 (2023): 89–100.

Aquino, Leticia N., Nordin Mamat, and Mazlina Che Mustafa. ‘Levels of Competence in the Learning Domains of Kindergarten Entrants’. Southeast Asia Early Childhood Journal 8, no. 1 (25 June 2019): 37–45. https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.5.2019.

Arviansyah, Muhammad Reza, and Ageng Shagena. ‘Efektivitas dan Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka Belajar’. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan 17, no. 1 (28 February 2022): 40–50. https://doi.org/10.33654/jpl.v17i1.1803.

Aslan, Aslan, and Wahyudin Wahyudin. Kurikulum Dalam Tantangan Perubahan. Edited by Debora Afriyanti S. Medan, 2020. https://idr.uin-antasari.ac.id/14083/.

Biana, Hazel T., Roberto Javier Jr, and Melvin Jabar. ‘Assessing Cultural, Linguistic, and Indigenous Competencies: The Case of Early Childhood Care and Development Teachers in the Philippines’. Asia-Pacific journal of research in early childhood education 15, no. 1 (January 2021): 137–55.

Devianti, Rika, Suci Lia Sari, and Indra Bangsawan. ‘Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini’. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling 3, no. 02 (6 July 2020): 67–78. https://doi.org/10.46963/mash.v3i02.150.

Hasan, Nurhayati Ali Hasan Nurhayati Ali. ‘PENDIDIKAN DAN PELATIHAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KINERJA PUSTAKAWAN’. LIBRIA 10, no. 1 (20 August 2018): 95–115. https://doi.org/10.22373/3384.

Hidayatussoalihah, Hidayatussoalihah, I. Wayan Karta, and Ika Rachmayani. ‘Deskripsi Kemampuan Literasi Anak Kelompok B Di PAUD Negeri Kecamatan Palibelo Tahun 2022’. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7, no. 4 (8 November 2022): 2309–16. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4.963.

Indarta, Yose, Nizwardi Jalinus, Waskito Waskito, Agariadne Dwinggo Samala, Afif Rahman Riyanda, and Novi Hendri Adi. ‘Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar Dengan Model Pembelajaran Abad 21 Dalam Perkembangan Era Society 5.0’. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN 4, no. 2 (28 March 2022): 3011–24. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589.

Leano, Adelaila Jurado, and Arnel C. Malano. ‘The Special Education Headstart Program of Isabela, Philippines’. Southeast Asia Early Childhood Journal 9, no. 2 (30 July 2020): 39–57.

Loniza, Amor F., Aslina Saad, and Mazlina Che Mustafa. ‘The Effectiveness of Digital Storytelling on Language Listening Comprehension of Kindergarten Pupils’. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY, 30 September 2018. https://papers.ssrn.com/abstract=3933717.

Maulinawati, Maulinawati, Lina Amelia, and Rismawati Rismawati. ‘ANALISIS KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK DI KELOMPOK B TK TUT WURI HANDAYANI SAMAHANI ACEH BESAR’. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan 1, no. 1 (2020). https://www.jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/view/64.

Ngaisah, Nur Cahyati, Munawarah *, and Reza Aulia. ‘PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM KURIKULUM MERDEKA PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI’. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak 9, no. 1 (31 January 2023): 1–25. https://doi.org/10.22373/bunayya.v9i1.16890.

Pardue, Teri. ‘Child-Directed Learning in Varying Contexts: An Examination of Preschools in the Philippines’. MSU Graduate Theses, 1 December 2020. https://bearworks.missouristate.edu/theses/3581.

Prahestiwi, Eliza Rahmah. ‘PENGELOLAAN PROGRAM PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD) ALAM JOMIN KECAMATAN KOTABARU KABUPATEN KARAWANG’. Indonesian Journal of Adult and Community Education 2, no. 1 (30 August 2020): 43–49. https://doi.org/10.17509/ijace.v2i1.28290.

Purnawanto, Ahmad Teguh. ‘Perencanakan Pembelajaran Bermakna Dan Asesmen Kurikulum Merdeka’. JURNAL PEDAGOGY 15, no. 1 (2022): 75–94.

Raharjo, Itot Bian, and Dema Yulianto. ‘Pengelolaan Aktivitas Ekstrakurikuler Seni Musik di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD)’. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran 6, no. 1 (1 December 2020): 127–38. https://doi.org/10.29407/pn.v6i1.15218.

Sadewa, Mohammad Aristo. ‘Meninjau Kurikulum Prototipe Melalui Pendekatan Integrasi-Interkoneksi Prof M Amin Abdullah’. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 4, no. 1 (1 February 2022): 266–80. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i1.3560.

Sanusi, Herman. ‘Media Kurikulum Merdeka Belajar Suatu Kajian Sosiologi Pendidikan Dalam Menggugah Perspektif Masa Kini’. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN 4, no. 3 (27 October 2022): 14–21. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v4i3.461.

Saraswati, Prihatin. ‘PEMBEKALAN PENTINGNYA MENGIKUITI PELATIHAN KETRAMPILAN BERBASIS SUMBERDAYA KELUARGA DAN MASYARAKAT UNTUK PENINGKATAN KESEJAHTERAAN KELUARGA DI KOTA YOGYAKARTA’. Jurnal Abdimas Akademika 1, no. 01 (25 June 2020): 80–92.

Sarmiento, Jelyn D, and Olivia G Dimalanta. ‘Assessment Approaches of Preschool Teachers: Input for an Enriched Module Framework in Kindergarten Education’. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research 6, no. 2 (2018).

Sofiah, Rodatus, Suhartono Suhartono, and Ratna Hidayah. ‘ANALISIS KARAKTERISTIK SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT (STM) SEBAGAI MODEL PEMBELAJARAN: SEBUAH STUDI LITERATUR’. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan 7, no. 1 (30 May 2020). https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i1.2611.

Solehudin, Deni, Tedi Priatna, and Qiqi Yuliati Zaqiyah. ‘Konsep Implementasi Kurikulum Prototype’. Jurnal Basicedu 6, no. 4 (12 June 2022): 7486–95. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3510.

Syakrani, Abdul Wahab, Agus Rian Fahlefi, Akhmad Aulia Rahman, Muhammad Nor Rojali, and Rio Rizaldi. ‘MODEL DENGAN SISTEMISASI PENDIDIKAN PADA INDONESIA’. ADIBA : JOURNAL OF EDUCATION 2, no. 4 (28 September 2022): 469–78.

Wasis, Sri. ‘PENTINGNYA PENERAPAN MERDEKA BELAJAR PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD)’. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 9, no. 2 (29 July 2022): 36–41. https://doi.org/10.51747/jp.v9i2.1078.

Wiyaka, Wiyaka, Entika Fani Prastikawati, AB Prabowo Ka, and Maria Yosephin Wl. ‘Pengenalan Nursery Rhymes sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Guru TK di Kelurahan Sukorejo’. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat 13, no. 3 (30 September 2022): 570–77. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v13i3.12030.

Zazkia, Shelly Alvareza, and Tasman Hamami. ‘EVALUASI KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI TENGAH DINAMIKA POLITIK PENDIDIKAN DI INDONESIA’. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 7 July 2021, 82–93. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.524.

Downloads

Published

2023-03-06

How to Cite

Nur Cahyati Ngaisah, Firman Priyo Suhasto, & Kulsum Nur Hayati. (2023). Preschool Curriculum System Innovation in the Philippines and Indonesia: Inovasi Sistem Kurikulum Prasekolah di Filipina dan Indonesia. Edulab : Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 7(2), 211–224. https://doi.org/10.14421/edulab.2022.72.06

Issue

Section

Articles