Bias Gender dalam Buku Teks Pendidikan Agama Islam dan Kristen

Authors

  • Ali Murfi Lembaga Pendidikan SuKa Mengajar Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/jpi.2014.32.267-287

Keywords:

Gender, Text Book, Religious Education.

Abstract

This research has been done to reveal the gender bias in text books of Islamic and Christian religious educationas as the basis for promoting gender concept religious education factually. These findings show that the text books of Islamic and Christian religious, which are learnt by students nowadays, are found only a little value of gender norm. Because of this, it is necessary for the religious education lessons are to be revised and implemented the comprehension of gender bias by professional teacher. This is as the innovative movement of religious education about equality and equity of women and men in the access of economic, social, cultural and political activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. Amin, dkk., Rekonstruksi Metodologi Ilmu-Ilmu Keislaman, Yogyakarta: SUKA-Press, 2003.

, Re-strukturisasi Metodologi Islamic Studies Mazhab

Yogyakarta,Yogyakarta: SUKA-Press, 2007.

Baidhawy, Zakiyuddin, Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural, Jakarta: Erlangga, 2005.

Boehlke, Robert R., Sejarah Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen: dari Yohanes Amos Comenius sampai Perkembangan PAK di Indonesia, Jakarta: Gunung Mulia, 2003.

Fakih, Mansour, dkk., Membincang Feminisme : Diskurusus Gender Perspektif Islam, Surabaya: Risalah Gusti, 2000.

Hadinoto, N.K. Atmadja, Dialog dan Edukasi: Keluarga Kristen dalam Masyarakat Indonesia, Jakarta: Gunung Mulia, 1999.

Hidayat, Komarudin & Ahmad Gaus AF (eds.), Passing Over: Melintasi Batas Agama, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1998.

Machali, Imam, “Bias Gender dalam Pendidikan Bahasa Arab : Studi Buku Pelajaran Bahasa Arab MTs Kurikulum 1994”, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1 (2)Januari 2005: 45-59.

Mahendrawati, Nanih & Ahmad Syafei, Pengembangan Masyarakat Islam: dari Ideologi, Strategi sampai Tradisi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.

Makbuloh, Deden, Pendidikan Agama Islam: Arah Baru Pengembangan Ilmu dan Kepribadian di Perguruan Tinggi, Jakarta:RajaGrafindo Persada, 2011.

Muawanah, Elfi, Pendidikan Gender dan Hak Asasi Manusia, Yogyakarta: Teras, 2009.

Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti, Untuk SMP/MTs Kelas VII, Cetakan Ke-1, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013.

Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti, Untuk SMP Kelas VII, Cetakan Ke-1, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013.

Sihite, Romany, Perempuan, Kesetaraan, dan Keadilan: Suatu Tinjauan Berwawasan Gender, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.

Sinulingga, Risnawaty, “Gender ditinjau dari Sudut Pandang Agama Kristen”, Jurnal Wawasan, 12 (2)Juli 2006: 49-53.

Titscher, Stefan dkk.,Methods of Text and Discourse Analysis (Gazali dkk. Terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.

Wijaya, Aksin, Menggugat Otentisitas Wahyu Tuhan : Kritik atas Nalar Tafsir Gender, Yogyakarta: Safiria Insania Press, 2004.

Zayadi, Ahmad & Abdul Majid, TADZKIRAH: Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berdasarkan Pendekatan Kontekstual, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2005.

Downloads

Published

29-12-2014

How to Cite

Murfi, A. (2014). Bias Gender dalam Buku Teks Pendidikan Agama Islam dan Kristen. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 267–287. https://doi.org/10.14421/jpi.2014.32.267-287