The Influence of Total Physical Response (TPR) Method in Mastering Arabic Vocabulary

Pengaruh Metode Total Physical Response (TPR) dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab

Authors

  • Nimas Aulia UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Rohmatun Lukluk Isnaini UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Agung Setiyawan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14421/edulab.2023.82.02

Keywords:

Method, Total Physical Response (TPR), Vocabulary

Abstract

The lack of mastery in students' vocabulary greatly influences the objectives of learning Arabic, as students lack interest in following Arabic lessons, which are considered boring. This study aims to determine the Arabic vocabulary mastery of fifth grade students at the elementary school (SD) using the total physical response (TPR) method. The type of research used is quantitative research with an experimental research process. Data collection techniques used in the form of observation, interviews, and tests The data obtained showed that this study used normality test techniques, hypothesis testing, and one-sample t tests on Arabic vocabulary mastery. The sample in this study was 23 students in class V, using the pretest and posttest. The results of this study showed significant results: mastery of Arabic vocabulary before treatment was carried out using the total physical response (TPR) method obtained an average value of 69.35 with a standard deviation of 9.208. While the students' mastery of Arabic vocabulary improved after the total physical response (TPR) method was applied, the average value was 80.87, with a standard deviation of 10.407. There was an increase in Arabic vocabulary mastery after the total physical response (TPR) method was applied. So it can be concluded that the Total Physical Response (TPR) method is influential and suitable for increasing fifth grade students' mastery of Arabic vocabulary.

Abstrak

Faktor kurangnya penguasaan kosakata Arab siswa adalah kurangnya minat siswa dalam mengikuti pelajaran bahasa Arab yang dianggap membosankan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penguasaan kosakata bahasa Arab siswa kelas V Sekolah Dasar dengan menggunakan metode Total Physical Response (TPR). Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan metode eksperimen. Teknik pengumpulan data yang digunakan berupa tes, observasi, dan wawancara. Data kuantitatif penelitian diperoleh berdasarkan pretest dan posttest yang diuji normalitas, uji hipotesis dan uji one-sample t test terhadap penguasaan kosakata bahasa Arab. Sampel penelitian adalah siswa kelas V berjumlah 23 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penguasaan kosakata bahasa Arab sebelum dilakukan treatment menggunakan metode TPR diperoleh nilai rata-rata sebesar 69.35, dengan standar deviasi sebesar 9.208. Kemudian setelah diterapkan metode TPR nilai rata-rata siswa menjadi 80.87, dengan standar deviasi sebesar 10.407. Berdasarkan hasil tersebut terdapat peningkatan penguasaan kosakata bahasa Arab setelah diterapkanya metode TPR. Sehingga dapat disimpulkan bahwa metode TPR berpengaruh dan cocok digunakan untuk meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Arab siswa SD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, Widi. ‘Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab’. AL-MANAR : Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam 5, no. 2 (1 December 2016). https://journal.staimsyk.ac.id/index.php/almanar/article/view/38.

Azizah, Hanifah Nur. ‘Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall’. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab 1, no. 1 (31 October 2018): 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212.

Chasanah, Rodifatul. ‘Total Physical Response (TPR) Untuk Meningkatkan Teknik Maharah Al-Kalam Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah’. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar 7, no. 1 (2014): 26. https://doi.org/10.18860/jt.v7i1.3303.

Davik, Davik. ‘Implementasi Metode Bernyanyi Dalam Meningkatan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Siswa’. Jurnal LUGHOTI 1, no. 2 (2020): 1–26.

Er, Sühendan. ‘Using Total Physical Response Method in Early Childhood Foreign Language Teaching Environments’. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 3rd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, 93 (21 October 2013): 1766–68. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.113.

Fahrurrozi, Imam. ‘Using the Total Physical Response Method to Train Students’ Arabic Speaking Ability’. At-Turost : Journal of Islamic Studies 8, no. 2 (31 August 2021): 189–200. https://doi.org/10.52491/at.v8i2.69.

Fajriah, Zahratun. ‘PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (MUFRADAT) MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR’: Jurnal Pendidikan Usia Dini 9, no. 1 (2015): 107–26. https://doi.org/10.21009/JPUD.091.07.

Fauzia, Fauzia. ‘Metode TPR (Total Physical Response) Sebagai Alternatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Tahap Awal Berbahasa Inggris Pada Anak’. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan 9, no. 1 (9 December 2016). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v9i1.10687.

Hadjar, Ibnu. Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif Dalam Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1996.

Mansyur, Muhammad, and Kustiwan. Dalîl Al-Kâtib Wal-Mutarjim. Jakarta: Moyo Segoro Agung, 2002.

Mulyanah, Euis Yanah, Ishak Ishak, and Moh Iqbal Firdaus. ‘Penerapan Metode Total Physical Response ( TPR ) Dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Sekolah Dasar (SD)’. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) 4, no. 2 (15 September 2018): 175–89. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3855.

Oensyar, H. M. Kamil Ramma, and H. Ahmad Hifni. Pengantar Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, 2015. https://idr.uin-antasari.ac.id/5220/.

Pahri, P. ‘The Implementation of Total Physical Response (TPR) Method in Improving Arabic Speaking Skills’. Tanwir Arabiyyah: Arabic As Foreign Language Journal 1, no. 2 (10 December 2021): 63–72. https://doi.org/10.31869/aflj.v1i2.2872.

Raharjo, Harmanto, and Nopri Dwi Siswanto. ‘Penerapan Strategi Total Physical Response, Bernyanyi, Dan Permainan Edukatif Pada Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini’. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 1 (9 November 2021): 41–56. https://doi.org/10.29240/zuriah.v2i1.3363.

Raharjo, Sahid. ‘Uji Normalitas Data Rumus Shapiro-Wilk Dengan SPSS’. KONSISTENSI (blog). Accessed 20 December 2023. https://www.konsistensi.com/2013/04/uji-normalitas-data-dengan-spss.html.

Rahmawati, Ita, Abdul Rahman, and Bunyamin Bunyamin. ‘Penerapan Metode Total Physical Response Dalam Mengajarkan Bahasa Inggris Materi Kosakata Di MTsN Sorong’. Lisan: Jurnal Bahasa Dan Linguistik 9, no. 1 (15 October 2019): 14–27. https://doi.org/10.33506/jbl.v9i1.732.

Rambe, Sojuangon. ‘Total Physical Response’. English Education : English Journal for Teaching and Learning 7, no. 01 (28 June 2019): 45–58. https://doi.org/10.24952/ee.v7i01.1652.

S, Febry Ramadani, and R. Umi Baroroh. ‘Strategies And Methods Of Learning Arabic Vocabulary/ Strategi Dan Metode Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab’. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 3, no. 2 (4 August 2020). https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v3i2.10062.

Shodiq, Muhammad Jafar. ‘Upaya Meningkatkan Kemahiran Berbicara Melalui Metode TPR (Total Physical Response) Dalam Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Kelas IV A MI’. Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam 4, no. 1 (2012). https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v4i1.7.

Sitepu, Tepu, and M. Pd Dra. Rita. ‘Bahasa Indonesia Sebagai Media Primer Komunikasi Pembelajaran’. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 2, no. 1 (2017): 67–73. https://doi.org/10.30743/bahastra.v2i1.748.

Tarigan, Henry Guntur. Metodologi Pengajaran Bahasa. Bandung: Angkasa, 2009.

Wahyuningsih, Sri, and Alfishatul Alfishatul Musfirah. ‘Penerapan Metode Total Physical Response Terhadap Peningkatan Maharah Kalam Pada Siswa Kelas X Ipa 3 Man 1 Kota Bima’. AL-AF’IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya 4, no. 2 (2020): 60–80.

Downloads

Published

2023-12-26

How to Cite

Nimas Aulia, Rohmatun Lukluk Isnaini, & Agung Setiyawan. (2023). The Influence of Total Physical Response (TPR) Method in Mastering Arabic Vocabulary: Pengaruh Metode Total Physical Response (TPR) dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Edulab : Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 8(2), 138–150. https://doi.org/10.14421/edulab.2023.82.02

Issue

Section

Articles